Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Postens vd besökte Insjön

Annons

I går var Erik Olsson i Dalarna för att träffa postfolk och kunder, bland annat storkunden Clas Ohlson.

Sedan 1918 har Clas Ohlson och Posten samarbetat. Från att postorderverksamheten varit den stora biten, har transporter av varor till butikerna numer blivit den största affären mellan Clas Ohlson och Posten. Detta i takt med att Clas Ohlson utökat antalet butiker i rasande fart.

Posten tar varje år hand om ungefär 130 000 postorderpaket från Clas Ohlson.

50 000-60 000 pallar körs av Posten ut från centrallagret i Insjön till butikerna i Sverige och Finland.

Varje år skickas 120 000 kataloger ut per post. Och cirka 10 miljoner direktreklamutskick.

Företagen är mycket viktiga för Posten.

- Av vår totala omsättning svarar det privata bara för fem procent av omsättningen, och företagen för 95 procent, berättar Erik Olsson.

Posten har slutat blöda, ekonomiskt sett. Men det har kostat många jobb och Posten har fått hård kritik för den mycket höga andelen sjukfrånvaro.

- Det ska vi ha också. Vi har för höga sjukskrivningstal, även om vi inte är ensam om att ha problem med det. Men det är en högt prioriterad fråga att ta itu med

Beror det på att ni har gjort er av med för mycket folk?

- För tio år sedan hade Posten 70 000 anställda. Nu är vi 40 000. Det är klart att det märks när ett företag går igenom en sådan strukturförändring. Vi måste lära oss hantera den situation. Men man ska också komma ihåg att det handlar om krävande jobb, exempelvis springa i trappor som sliter på leder.

Postens förvandling har skapat en folkopinion, då de gamla traditionella postkontoren försvunnit. By efter by och ort efter ort har förlorat sin post, som blivit något av en symbol för den minskade servicen.

- Våra fysiska postkontor har ersatts av att detaljhandeln tagit över exempelvis pakethanteringen. Det är en utveckling som kommit för att stanna. En utveckling som bidragit till högre tillgänglighet. Vi märker vid varje mätning att allt fler uppskattar det nya sättet allt mer, säger Olsson.

Han får medhåll av Clas Ohlson-chefen Gert Karnberger:

- Det har betytt mycket för oss postorderföretag att tillgängligheten blivit bättre. Liggtiden för paket var förut tio dagar. Den är nu nere i tre. Det är enorma fördelar för postorderföretag, säger Karnberger, som också är vice ordförande i Svensk postorderförening.

Erik Olsson har ofta hävdat att Posten måste slå vakt om sin kärnverksamhet.

- Under 368 år har vi tränat upp oss på att bli väldigt duktiga på att förflytta saker. Vi har också blivit bäst i världen på att dela ut brev och paket. Det ska vi fortsätta med.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons