Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Panterombudsmannen: Tant tuff stod på sig

Annons

Nu. Äntligen har det kommit brevet: svar från en klinik på Det stora sjukhuset. En patient hade skrivit och klagat. Hon hade varit missnöjd med den vård hon inte fått och hon ansåg att hon betalat "för ingenting", och nu gjorde vad hon kallar reklamation på sjukvården i sitt brev - mig veterligt är detta en mycket ovanlig åtgärd. Svar på brev förresten: patienten skrev ett påminnelsebrev också.

Tant Tuff stod på sig!

Den som nu skriver brevet, dvs svaret, ber om ursäkt. Men det finns förstås förklaringar också.

Läkaren som inte klarade att behandla patienten, hade enligt brevsvaret. haft för avsikt att diskutera fallet med en kollega och likaledes haft tankar på att meddela patienten detta. Står att läsa.

Varför inte säga detta med ens, när patienten ändå är där? Svarsbrevet berättar att kliniken haft svårt med sitt sekretariat och att man ligger efter med utskrift av journaler. Därför har patienten inte fått besked.

Ojdå.

Alls icke hade man glömt patienten och hennes besvär. Det var tydligen bara detta med att journalerna inte skrivits ut.

Hur skulle det vara med ett telefonsamtal?

Patienten har ju i dagsläget för övrigt först fått svar efter en påminnelse.

Fast patienten det gäller är ju inte ensam i väntan på besked.

Jag känner en person som fått löfte att komma till aktuell klinik i mars och ännu inte hört något fast vi snart skriver juli.

Tillbaka till kvinnan som gjorde en reklamation.

Jo, hon var missnöjd med att två läkarbesök som kostat henne tre hundra kronor inte givit valuta. Så hon talade om sitt missnöje.

Svaret på den punkten är märkligt - nedskrivet på papper:

"Det är tyvärr så att landstingsvården inte lämnar behandlingsgaranti".

Läs om de orden och sug på dem, när du tycker att skattetrycket är för tungt Hur skulle det vara om Alf Johansson kommenterar.

Man får intrycket av att det handlar om någon sjukvårdens "u.p.a. - utan personligt ansvar". Och förresten. Vad är behandlingsgaranti? Den frågan kan ge flera skilda svar.

I det citerade svarsbrevet meddelas också den klagande kvinnan att hon skall tas om hand efter sommaren.

Detta betyder i realiteten bara en sak; Det kommer inte att ske före sommaren. "Efter" kan i princip betyda att det handlar om juletid.

Förra veckan tog jag upp alla de där påringningarna bittida och sent, mest sent, som endels vill ställa frågor för statistik och marknadsföring, endels vill tigga pengar för ett eller annat behjärtansvärt ändamål.

Många tackar nej med hänvisning till att deras ge-bort-pengar går till andra lika värdiga ändamål. Ett Nej kräver förstås inte alls någon förklaring

Häromveckan blev fru G uppringd- man ville ha pengar till något medicinskt viktigt ändamål. Fru G ville gärna snabbt få slut på samtalet, så hon sticker in med att hon är villig sända hundra kronor.

Nej, det räckte inte. Rösten i telefonen sa att man inte tog emot mindre än 150 kronor!

I det läget tackade fru G för sej och sa att hennes bidrag fick vara.

Hon gjorde alldeles rätt.

INGRI D THOR

Mer läsning

Annons