Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omläggning över en natt!

Annons

Än tydligare blir s ett europeiskt mitten- och medelklassparti, långt borta från arvet av flera decennier av vänstersocialistisk retorik och så kallad arbetarpolitik. Skolan har varit ett av de områden där vänsterradikala intellektuella haft kontroll ända fram tills nu.

Skolminister Ingegerd Wärnersson promoveras nu till landshövding i Blekinge. Med Thomas Östros som hennes efterträdare får SAP, över en natt, en helt ny syn på skolan. Vad som var fel i går och under lång tid, blir nu högsta sanning. På ett liknande sätt, under galgen, har, s, ändrat sin syn på friskolor och alternativa driftsformer inom barnomsorgen.

Nye utbildningsministern Östros säger vid sin första presskonferens sig sätta "kunskap, kvalitet och trygghet" överst.

Rent konkret innebär det att de för s, tidigare så ifrågasatta betygen ska vara kvar på högstadiet. Östros ger också klartecken för de tidigare av socialdemokrater så livligt utskällda skriftliga omdömena - frimodigt införda av kommunledningen m, kd och fp i Stockholm.

Länge har det sagts att något måste göras för att skapa en bättre skolmiljö för såväl lärare som elever, med ett normsystem och etiska ideal som vårdar det medmänskliga och vänliga. För alltför många elever och lärare innebär skolvardagen ett ofrivilligt, obehagligt och nedbrytande möte med hårda ord, svordomar och kränkande tillmälen, ofast i form av könsord.

Jag påstår inte att det ser ut så på alla skolor i vårt land. Men alla vet att det är vida utbrett och existerar i praktiskt taget varje kommun, inklusive i Dalarna.

Hur ska svenska barn och lärare kunna bedriva studier i en sådan miljö? Vilken syn får de på civiliserade former av mänsklig samvaro och samlevnad, på det gemensamma, på samhället och Sverige?

Hur finna livsglädje och arbetslust när delar av omgivningen står för så mycket råhet, i ordval och bemötande? Vi ska i stället skapa samhällsgemenskap och en positiv skolanda?

Så har det onda fått breda ut sig i det uppväxande släktens egen arbetsmiljö. Vilken draksådd detta kommer leda till kan var och en föreställa sig. Exemeplvis klarar inte varannan elev i årskurs sju på en Köpingskolan i Trelleborg att tillgodagöra sig vad som står i läroböckerna.

Det barn som inte lär sig läsa, skriva och räkna och ges en rimlig allmänbildning i skolan berövas en grund för den fortsatta livsvandringen. Konsekvenserna kan bli tragiska, för personen själv och omgivningen.

Regeringen säger sig arbeta för att Sverige ska förbli ett ekonomiskt starkt välfärds- och kunskapssamhälle. Jag vill tillägga: ett till kropp och själ gott land att leva i, ett Sverige med en positiv samhällsanda.

Då krävs en skolmiljö där glädjen över att lära sig, där kunskap åter sätts i fokus. Den har devalverats länge nog av vårt statsbärare partis skolpolitiker och utbildningsministrar. Ingen kan lära sig i kaos och i en nedbrytande andlig miljö.

Att det är valår i år har underlättat korrigeringen av (s)kolpolitiken och regeringsombildningen. Med glädje hälsar säkerligen oerhört många runt om i landet beskedet att en omläggning är på gång med Thomas Östros. Skolan, våra barns arbetsplats, förtjänar att bli den stora valfrågan 2002 - och resultera i en kunskapsinriktad, vänlig skolmiljö.

Äntligen!

LENNART SACRÉDEUS

Mer läsning

Annons