Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklart om nya Posten

Annons

Den svenska Posten står inför sin största förändring någonsin. På bara några månader ska postkontoren ersättas av den egna nya verksamheten "svensk kassaservice", cirka 300 "Postcentrer" samt drygt 3 000 så kallade serviceställen.

Det mesta är ännu oklart om hur verksamheten påverkas i Leksand. Personalen vet inte mycket och cheferna är än så länge ytterst sparsamma i sina kommentarer.

- Först i slutet av mars, början av april vet vi hur det blir, men kunderna behöver inte vara oroliga. Servicen blir kvar och rent av bättre, hävdar Katarina Sörman, ansvarig för servicenätet Borlänge där Leksands kommun ingår.

Postpersonalens Seko-ombud i Leksand, Peter Wahlmann, har fått känslan av att hela omdaningen är "väldigt hemlig". I dag på eftermiddagen har brev- bärarna i Leksand/Gagnef lovats någon sorts information.

Men vad som händer med kassapersonalen är ytterst oklart.

- Vi ser nödvändigheten i omdaningen på många sätt, men just kassapersonalen har levt i ständig oro alltför länge. Vi är inte nöjda med hur man skött den frågan, personalen har farit väldigt illa, säger Ola Brossberg, ombudsman för Seko Dalarna.

I dagsläget finns ett 30-tal postanställda kassörskor i det distrikt Leksand ingår i. Gissningsvis en handfull kan bli övertaliga. Några fackliga förhandlingar har ännu inte hållits.

Mariabodens Sölve Johansson har hittills ansvarat för Postens lokaler och personal i Insjön, men dagarna före jul sades kontraktet upp.

- Det är heltokigt. Företagarföreningen är inte heller glad, de vill ju koncentrera försäljningen till Centrumplan, säger han.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons