Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ny båt är vår dröm

Annons

Nu är det möjligt att drömmen blir förverkligad. De ekonomiska trådar, som tidigare hängt väldigt lösa, har nu börjat knytas ihop.

Kyrkbåtsroddarna i Orsa är samlade under klubbnamnet Orsa IF roddklubb Sturfajtn. Utsedda till båtkommitté att arbeta för en ny kyrkbåt är Hans Lans, Lina Sandvik, Martin Moraeus, Mikael Sundin och Per Bengtsson.

- Att köpa en kyrkbåt är ett stort projekt för en liten förening. Vi räknar med att den nya båten kommer att kosta cirka 340 000 kronor, säger Hans Lans.

Trots att kostnaden är stor, så tvingas kyrkbåtsroddarna satsa om de ska fortsätta att vara med och slåss om placeringarna på Orsasjön och Siljan.

SturfajtnI, som invigdes med en parad genom Orsa centrum 1963, är sliten.

- Den är inte konkurrensmässig längre i tävlingssammanhang. Sturfajtn II från 1983 behöver däremot endast några smärre justeringar för att vara i bra skick.

Även om Sturfajtn I tjänat ut som tävlingsbåt, kan en ny uppgift vänta.

- Vad vi hoppas på är att Sturfajtn I blir bevarad som ett monument över kyrkbåtsrodden. Vår önskan är att den blir uppställd och skyddad, gärna i anslutning till vatten, säger Hans Lans.

Om och när Sturfajtn I hamnar på piedestal, så måste roddarna ha en ny kyrkbåt till tävlingarna.

- Intresset för kyrkbåtsrodd lever i Orsa. Förra året hade vi drygt 50 namn i medlemslistan och det finns ingen anledning att tro att vi ska bli färre i år. En fingervisning om läget får vi vid upptaktsträffen den 12 april.

Arbetet med att få fram pengar till en ny båt är också en bra bit på väg.

- Det känns som om vi är så nära att vi snart kan ge klartecken till båtbyggaren Arne Håll, på Sollerön, att sätta igång.

En liten smygstart har Arne redan gjort.

- Vi har fått klartecken av jordägarna att de skänker virket till båten och Arne har redan varit upp på besparingen för att se ut de träd som ska användas.

Även om målet är nära för att budgeten ska gå ihop, så väntar en hel del eget arbetet för roddarna.

- Det är en hel del pengar som måste in genom sponsorer och lotterier. bland annat kommer vi att sälja 20 stycken "platser" i båten, där sponsorernas namn kommer att markeras med mässingstavlor, avslöjar Hans Lans.

BÖRJE LINDH

Mer läsning

Annons