Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu vill de veta mer

Annons

- Det var jätteintressant. Vi kollade vilken effekt olika ämnen har på bakterier, vi laborerade med olika kryddor som vi tog med oss hemifrån, berättar Sandra Harfouche som går i NV2b. Det fanns även andra forskningsprojekt för eleverna, Anica Terner i NV2b undersökte hållfastheten hos olika rotsystem,

- Jag lärde mig en del om bakgrunden till att träd blåser omkull, men det var väl kanske inget som väckte något större intresse. I övrigt är eleverna nöjda med veckan, framför allt för att de fick möjlighet att arbeta med ett projekt under en längre tid i en lugn och kreativ miljö,

- Och så var maten väldigt god, säger Jan-Erik Gezelius NV2b.

Även från Högskolan Dalarnas sida är man nöjda,

- Det var en helbra vecka, man blir så positiv själv av att ha ett sånt fantastiskt gäng här, säger Anders Lindström, projektledare för gymnasieforskarskolan i Garpenberg.

- Det ser väldigt bra ut för framtiden, ungdomarna som var här har mycket potential.

Tyvärr är det inte säkert att man fortsättningsvis kan ha forskarskolan, som den ser ut i dag. Som vanligt är det pengarna, eller bristen på pengar, som spökar,

- Ljungbergfonden har varit med och tagit hälften av kostnaderna för det här, men vi måste få annat stöd. Ljungbergfonden måste se att det kommer andra in finansiärer också, de kan inte ta vara ensammar om att bidra. Det finns många institutioner centralt i Sverige som borde vara intresserade av att hjälpa till: Högskoleverket, Myndigheten för skolutveckling, kommuner och företag, de borde ju alla vara intresserade av att det forskarskolan kan fortsätta, säger Anders Lindström.

Troligen kommer forskarskolan igen även nästa år men möjligen i en annan form, förhoppningsvis med ytterligare uppbackning.

Fotnot: Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond är en fond som bland annat arbetar för att främja naturvetenskaplig- och teknisk utbildning.

MARCUS FAGERSTRÖM

Mer läsning

Annons