Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kliver Finland in

Annons

- Vi har redan tidigare haft visst samarbete som vi nu utvecklar. För vår del innebär det att vi nu kan konkurrera om helt andra jobb än vi kunnat tidigare, fortsätter Jari Möttönen.

Metro ljusreklam i Leksand grundades 1957 och har i dag 20 anställda. År 2000 tog Möttönen över och han har sedan dess tittat efter samarbetspartners.

- Att hitta en samarbetspartner har varit nödvändigt för framtiden. Att det blev ett finskt företag i stället för ett svenskt har flera fördelar.

- Vi konkurrerar inte på samma sätt utan kan ta del av respektive företags branschkunskap. Dessutom är jag själv uppväxt i norra Finland och känner till både kynne och affärskultur.

Finns det inga nackdelar?

- Inte som jag ser det i dag.

Du är inte rädd för att Metro ljusreklam blir Kymppi Neon om några år?

- Nej, vi kommer att ha vårt namn kvar. Det här är ett långtgående samarbete. Budgeten är redan gjord fem år framåt.

Jari Möttönen vill inte tala siffror, men medger att det handlar om "betydande summor" och målet är högt ställt:

- Vi ska bli Sveriges största företag i branschen!

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons