Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norsk hjulafton

Annons

Norska bilar har fått svenskköpta tillbehör i sommar. Däck och service är efterfrågade av våra norska besökare, eftersom priserna är betydligt vänligare i Sverige.

- De påstår att det är halva priset på däcken här, säger Håkan Vikstrand på Gummicentralen.

Norrmännen har nästan tömt hans lager i sommar. Det är personbilsdäcken som är eftertraktade och det har varit en tydlig ökning i efterfrågan under sommaren. Annars är hösten högsäsong hos Vikstrand, den vecka då alla ska skaffa vinterdäck samtidigt.

- De passar på när de ligger här på campingen eftersom vi är så billiga i Sverige just nu, tror Håkan Vikstrand.

Även Biltjänst märker att besökarna från väst vill fixa bil på semestern.

- Vi har haft jättemycket norrmän här. De har frågat efter service, men vi har varit så underbemannade och haft så mycket jobb att vi bara kunnat hjälpa de mest akuta fallen, säger Guje Norén på Biltjänst.

Hon berättar att de köper delar och tillbehör i butiken också.

Men inne på mataffären är familjen Listad från Norge förvånade över att det är så dyrt.

- Det är samma priser som hemma. Vi trodde att det skulle vara mycket billigare, men mat och kläder ligger på samma nivå. Det är boendet som inte kostar lika mycket och folkölen som håller halva priset i svenska hyllor, säger Ola Listad.

Men även om priserna är desamma blir det betydligt billigare för Listads, eftersom en norsk krona är värd 1,25 svenska.

Och trots att familjen Listad är lite besvikna har landsmännen handlat både kläder, skor och mat i sommar, fastän det inte är lika billigt som biltillbehören.

- Just norrmännen har öppnat plånboken bra, menar Lars-Erik Hermansson som är ordförande i Köpmannaföreningen.

Enligt honom har de flesta branscher känt av att grannarna har mer pengar att röra sig med.

På Siljansbadets camping uppskattar de ansvariga att andelen norrmän är ungefär lika stor som tidigare, alltså omkring 20 procent av gästerna. Men hela omsättningen har ökat med uppåt 10 procent, vilket innebär fler av alla kategorier besökare.

Inne på campingens restaurang menar ägaren Ferit Aslan att norrmännen är de bästa kunderna.

- Om det inte vore för norrmännen skulle vi bara sälja hälften så mycket i juli, säger Aslan.

JOSEFIN OLEVIK

Mer läsning

Annons