Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej tack till gallerior

Annons

I handelsstaden Borlänge har gallerian Kupolen urholkat kommersen i stadskärnan. I Falun är utvecklingen den motsatta och här finns en förhållandevis stark centrumhandel.

Att bevara och stärka Falu centrum som handelsplats är därför huvudmålet i kommunens förslag till ny handelsstrategi.

Centrumhandeln i Falun har under lång tid utvecklats positivt. Faluborna handlar i stor utsträckning sina dagligvaror i stan, och det finns därför ingen anledning för kommunen att jobba aktivt för att få hit nya livsmedelsaktörer för att främja konkurrensen.

Däremot har Falun under senare år tappat något av försäljningandelarna i länet av det som kallas sällanköpsvaror, till exempel kläder och böcker. Vissa branscher är också dåligt representerade som till exempel hemelektronik och möbler.

I den nya handelsstrategin vill kommunen därför arbeta aktivt för att få hit sådana företag, samtidigt som man vill undvika galleria-liknande affärscentrum utanför stadskärnan. I förslaget finns därför tydligt angivna handelsområden utanför centrum där branscher som säljer stora produkter, som möbler och vitvaror, kan tillåtas växa. Timmervägen, Yxhammarsgatan och Norra Järnvägsgatan är områden som lyfts fram i förslaget för den typen av affärer.

Också Tallen är ett framtidsområde och det enda område utanför stadskärnan där kommunen kan tänka sig handel med små sällanköpsvaror, som kläder och klockor.

Men för att undvika att det blir en galleria vill kommunen begränsa ytorna för sällanköpshandel och framför allt upplåta lokaler till branscher som i dag är underrepresenterade i Falun.


Faktaruta:fakta | ur förslaget

För att stärka handeln i Falu cent-rum vill kommunen:

Kartlägga handeln.

Göra en inventering av de branscher som saknas eller är underrepresenterade.

Bedöma om kommunen ska arbeta för att samla företag inom samma bransch i samma område.

Ta fram åtgärder för att stärka handeln i centrum.

Aktivt arbeta för att få hit företag som saknas eller är underrepresenterade och att hjälpa dem att hitta lämpliga lokaler.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons