Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nedläggningshot oroar Ahlinder

Annons

I slutet på 90-talet gjordes Försäkringskassans kontor i Hedemora om till ett servicekontor.

- Det skulle ha fått stå orört redan då. Det var med stor tveksamhet, sett till befolkningsantalet, som beslutet genomdrevs den gången.

Ahlinder irriterar sig på de byråkrater som från centralt håll hävdar att kontakten med Försäkringskassan går att bibehålla tack vare den tekniska utvecklingen. Enligt Ahlinder menar byråkraterna att centraliseringen leder till en mer likformig och rättvis bedömning av försäkringsärenden.

- Men det lokala och mänskliga mötet mellan Försäkringskassans personal och försäkringstagaren är alltid överlägset telefonsvarare och syntetiska röster, säger han.

Eftersom varje försäkringsärende beskriver en enskild persons unika situation och behov, och som ska bedömas därefter, blir det svårt att se att en ökad likformighet gagnar rättvisan, hävdar Ahlinder.

Att människor fortsättningsvis kommer att få vänta på beslut och utbetalningar ser han som tämligen säkert.

- Enda lösningen är att tillföra Försäkringskassan mer pengar och utöka, inte tvärt om.

- Förslaget från centralbyråkraterna i Falun om nedskärningar når bara ett syfte, nämligen att säkra byråkraternas egna positioner, säger Owe Ahlinder.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons