Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nackdelar med vajerräcken

Annons

Om man har vajerräcken i vägbanan borde det vara ett absolut krav med dubbla körfält, och inte som nu att det skiftar mellan dubbla och enkla.

Kan Vägverket förklara, hur man gör om man får motorstopp på den enkla körbanan utan vägren?

Tror Vägverket att alla är starka som Pippi Långstrump och bara kan lyfta bilen av vägen? Eller är det meningen att bilen ska rullas ner i de djupa vägdiken som Vägverket lagt en massa pengar på?

En annan sak att tänka på är att en bil med automatlåda får inte boxeras eller rullas. Kommer ett utryckningsfordon samtidigt, då vägen är blockerad, vad händer då?

Om någon inte vill köra i cirka 100 kilometer (om hastigheten får vara 110) blir det en press och stress från bakomvarande bilister. Som snarast vill ta igen förlorad tid. Då blir olycksrisken större.

Många känner då instängdhet att åka på den smala vägbanan med mitträcke.

Pendlande bilförare

Mer läsning

Annons