Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mode – en spegling av tidsandan

Annons

Det är inspirationsdag på Dalateatern inför sommarens Falun Då-dagar. Temat är 1700-talsmode, fakta och kunskap paras med praktiska sy- och materialråd allt för att ge intresserade impulser till egna kreationer till den stora kostymtävlingen.

På scenen en kunnig ciceron - Elisabet Thelander - och vi befinner oss i slutet av 1700-talet. I brytningstiden, orostiden, revolutionstiden. Frankrikes exklusiva salongsmode har börjat få konkurrens av engelsmännens mer bekväma klädstil, ett mode mer anpassat för utomhusaktiviteter på lantliga gods.

Influenserna från antiken är också starka. De romerska ruinstäderna Herculaneum och Pompeji har återupptäckts och för 1700-talsmänniskan är antiken en dröm i vitt.

- Efter franska revolutionen uppstår det ganska abrupt något av ett vulgärmode i Frankrike, berättar Elisabet.

I det efterrevolutionära Frankrike tar klädmodet spjärn mot den fallna aristokratin och dess förfinade dräktstil, stilen blir nu i stället oerhört överdriven. Männen kan ha lager på lager av västar, upp till sex stycken samtidigt. Han har också en jättelik halsduk som han sveper om halsen och den får gärna dölja både hakan och munnen. Håret är halvlångt och ovårdat.

Om mannen är mycket påklädd - är kvinnan mycket tunnklädd.

- De här klänningsmodellerna kunde bäras utan underkjol och korsett vilket gjorde att man kunde skymta hela kroppen genom klänningen. "Nakenmodet" bars dock av en ytterst liten klick och var en mycket fransk företeelse.

Klänningstyget är tunt, skirt, nästan genomskinligt i muslin, batist eller linong. Modellen är löst sittande, inspirerad av antiken och hålls samman under bröstet med en dragsko.

Mer läsning

Annons