Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med koll på vägarna Lennarts favoriter

Annons

I flera år har Motormännen granskat trafikmiljön. Men en nyhet för i år är att våra vägar ska stjärnmärkas. Ju säkrare och bättre, ju fler stjärnor.

- Än har inte själva stjärnmärkningen påbörjats i Dalarna. Förhoppningsvis kommer det att ske under sensommaren, berättar Kjellin.

Stjärnmärkningen av det svenska huvudvägnätet är en del av Euro Rap-projektet, där vägar ska granskas och märkas i hela Europa. En syster till de välkända krocktesterna Euro Ncap, som starkt bidragit till att fordonstillverkarna gjort bilarna säkrare.

Men nu är det alltså vägarna som ska bli säkrare.

- Om bilisten uppfyller kraven, det vill säga är nykter, håller hastigheten, är bältad och kör en bil som har fyra stjärnor i en krocktest, ska man kunna klara sig. Vägarnas sidoområden ska inte behöva ta död på bilens passagerare. Vägen och sidoområdena ska vara förlåtande.

Några av de saker som Lennart och hans kollegor tittar på är:

3 Skyltar. Att det finns bra och korrekta skyltar, och att de syns.

3 Busshållplatser. Hur bussar kan stanna och hur resenärerna kan ta sig till och från platsen på ett säkert sätt.

3 Övergångsställen. Att de är målade och skyltade.

3 Cirkulationsplatser. Hur de är byggda för att vara så säkra som möjligt, både för bilister, cyklister och gående.

3 Vägarnas sidoområde. Här vill man få bort stora stenar, träd, stolpar, farliga räcken och vägtrummor, med mera. Allt som kan skapa våldsamma olyckor när en bil åker av vägen.

3 Rastplatser. Det ska vara inbjudande att stanna på en rastplats.

- Det är faktiskt väldigt viktigt. En trött förare är en väldigt dålig förare. Man ska inte åka mer än tre-fyra timmar innan man tar en rejäl rast. Är det varmt i bilen bör man ta raster ännu tidigare.

Varje gång som Lennart ser något farligt eller något som bör åtgärdas på sikt, tar han kontakt med Vägverket eller kommunen.

- Det kan vara att träd växt över skyltar, dålig sikt vid påfarter, brist på svängfil till vänster, och stora stenar eller stolpar vid sidan av vägen. Vi har mycket goda kontakter med Vägverket, kommuner och polisen.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons