Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Masarna kan visst vinna utan Tony

Annons

I går handlade det om krav och press. Det gällde för Mas-förarna att ta sitt ansvar. Pappa Tony var ju borta...

Tre fjuniga tonåringar, Lindbäck, Lindgren och Aldén, tillsammans med två veteraner, Havelock och Adams, var de som hade pressen på sig. De skulle inte bara fixa sina egna heat utan också Rickardssons. För krav kan man ställa. De har ju åkningen som jobb och ska leva på det de kör in i matcherna. Och det var tillräckligt många som pallade för trycket.

Antonio först och främst. Han ser mer och mer ut som en Tony-kopia i sin åkning. Och hur långt det kan bära vet ju alla. I går kväll var det han som fick axla Tonys lediga mantel.

Gary Havelock var ett oskrivet kort efter två säsongers bortavaro från Masarna. Men han visade att han ville vara med och får nu flera styrningar i sin svenska klubb.

Däremot så står det två stora frågetecken bakom Fredrik Lindgren och Sebastian Aldéns namn. De får inte riktigt till det. Fredrik tycks fortfarande stå och stampa på sin fjolårsnivå och Sebastian har inte nått upp till det han presterade i fjol.

Därför ska det inte dras för stora växlar på den här segern. Ännu är laget lite för ojämnt. För stort ansvar vilar på för få axlar. Även med Rickardsson i laget bör nog förväntningarna tonas ned. Visst, en plats i slutspelet ligger inom rimlighetens gräns. Men där tar det nog stopp.

Kampen om guldet blir ett DM för Småland. Mästarna VMS Elit får stå som storfavoriter och det ska mycket till om Luxo Stars ska kunna hota.

u u u

Att Tony vilade från Varg-matchen är lätt att förstå. Masarna får nog ursäkta, men hans stora mål i år är att ta sin sjätte VM-titel. I jakten på den vill han inte riskera något.

Dessutom, Tony har varit lojal mot klubben förut. Säsongen 2003 kraschade han våldsamt i Hagfors. Då skulle han inte alls ha kört mot Valsarna. Han kom till matchen med feber och var allmänt hängig och blek. Efter den kraschen hade dåvarande sportchefen Mats Olsson dåligt samvete. Han ansåg att han skulle ha stoppat Tony från att köra.

Bara en GP-tävling är avklarad. Men efter Tonys uppvisning i Polen i lördags är det nog ingen som kan stoppa honom. Jo, han själv förstås. Blir det flera sådana här "ändalykter" som den som nu är aktuell, kan det bli svårt att vinna.

Får han vara frisk grejar han det här. Den nya körordningen passar honom. Han har den högsta lägstanivån av alla förare och det ska mycket till om han gör bort sig i alla de fem ordinarie heaten.

GP-serien är inne på den elfte säsongen och Tony har flest segrar. I kampen om VM-titeln har han bara missat pallen två år och sett till antal segrar i GP-tävlingarna har han 15 stycken. Närmast är Jason Crump med 10. Än överlägsnare blir han om pallplatserna räknas. Tony har stått på pallen vid 37 tillfällen. Jason har nått den 23 gånger.

En jämförelse med den alpine suveränen Ingemar Stenmark ligger nära till hands. Även han var överlägsen i sin disciplin.

Tur för Rickardsson då att speedway trots allt är en ganska traditionsbunden sport som inte ändrar reglerna när det kommer en överlägsen åkare. För det drabbade Stenmark. Serge Lang, dåtidens starke man inom den alpina världen, var snabb med att ändra reglerna. Allt för att stoppa Stenmark från att vinna den totala världscupen varje år. Det stack i ögonen på centraleuropéerna att det gick att vara så överlägsen utan att köra störtlopp. Det var bland annat därför som super-G kom till en gång i tiden.

u u u

Till sist: något måste göras åt snittregeln. Elitserien är snart inte en svensk affär. I flera av depåerna är polska det förhärskande språket och det är inte bra när knappt 40 procent av förarna i elitserien är svenskar. "Men publiken vill ju se de bästa", är ett argument för rådande ordning. Frågan är dock om de bästa är med.

Lagen sätts ihop utifrån snittbegränsningen och det är en våt dröm för varje lagledare att hitta någon okänd polack som kan komma in på ett lågt snitt och köra skjortan av konkurrenterna. Det var så det gick till i fjol när VMS Elit slängde in Tomasz Jedrzejak på slutet.

För svensk speedways skull måste de svenska juniorerna få chansen i elitserien. De ska inte tas ut bara för att de passar i snittet och sedan när det väl är match bara få köra ett heat.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons