Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurade konsumenter

Annons

Kostnaden utgörs av fraktkostnader på 29:90 kronor. Dessutom blir man genom Naturex metoder också automatiskt medlem genom att acceptera provet, och får fortsatta försändelser skickade till sig. Om konsumenten sedan vill avbryta sitt ofrivilliga medlemskap krävs det en aktiv insats från konsumenten där denne skriver och påtalar detta.

- Det är självklart väsentligt att upplysa om eventuella fraktkostnader, säger konsumentrådgivare Lisbeth Ander, som jobbar i Säter och Hedemora åt Konsumentverket. "Gratis" får inte användas inom marknadsföring om det innebär någon kostnad för konsumenten att ta emot produkten.

Lisbeth Ander menar att det i det här fallet rör sig om brott mot marknadsföringslagen.

- Man ska till exempel inte behöva avboka något man inte aktivt velat bli medlem i. Konsumenten är inte skyldig att skicka tillbaka något som denne inte samtyckt till att få skickat till sig från första början, säger hon.

Många konsumenter känner sig skrämda av inbetalningsavierna, och betalar in fraktkostnaden. Och genom detta kan man säga att de på sätt och vis faktiskt accepterat att bli medlemmar i Naturex tablettabonnemang.

Bevisbördan ska givetvis ligga hos Naturex om de påstår att en person blivit medlem. Men om fallet utvecklas till en rättslig process, kan det krävas att den påstådde "medlemmen" ska visa de utskick företaget skickat.

Södran ringer upp Naturex marknadschef Claes Mazetti-Nissen, som sitter på företagets kontor nere i Älvsered.

Är det sant att ni tar betalt för gratisprodukter?

- Nej, våra säljare får inte säga att preparaten är gratis. De måste säga att en fraktkostnad på 29:90 kronor tillkommer.

Men nu finns det åtminstone tre personer i södra Dalarna som vänt sig till konsumentvägledare för att de erbjudits gratis bantningspreparat som de ändå behövt betala för. Är det säljarna som har gjort fel då?

- Ja, vi är ett ganska snabbväxande företag, och vi hade problem med vår kundtjänst ett tag. Men nu har vi nyrekryterat och ska inte ha några problem med personalen längre.

- Vi har sagt åt dem att de också ska begära adressuppgifter när de talar med kunden i telefon, och inte ta dessa från Gula Sidorna, eller...

Är detta alltså ett problem, att säljarna tar adresser från Gula Sidorna och sedan skickar preparaten till kunder som inte uppgett sin adress?

- Eh, nej, det där var det du som sade, svarar Mazetti-Nissen.

Men du sade ju att säljarna skulle begära adressuppgifter från kunden. Varför tog du upp det, är det något ni haft problem med?

- Du får prata med min chef, Johan Lundström, säger då Claes Mazetti-Nissen.

Enligt konsumentvägledare Lisbeth Ander rör det sig i det här fallet om ett väldigt tvivelaktigt bolag med tämligen aggressiva marknadsföringsmetoder.

JOAKIM LINDBERG

Mer läsning

Annons