Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ludvika ratas igen?

Annons

-Missnöjd? Ja, jag har haft förhoppningen att vi skulle vara klara med den här vägen nu. Men det har varit så många turer och det har fördröjts så länge.

-Så länge vägen inte är byggd får vi leva i en osäker tillvaro. Många vågar inte investera i Ludvika på grund av att de inte vet hur det blir med vägen, säger Granström.

Hans partikollega Kurt Kvarnström, Avesta, är möjligen något mer optimistisk

-Förbifart Ludvika borde finnas med. Det grundar jag på att vägen diskuterats så länge och att vi från Dalarna är eniga om att Ludvikavägen ska prioriteras högt, efter förbifart Sala, säger Kurt Kvarnström.

Per-Erik Granström har trots allt vissa förhoppningar om att regeringen öppnar för att åtminstone en första etapp av Ludvikavägen kan genomföras.

-Men det är inte alls säkert att den förhoppningen infrias, betonar han.

Kommunalrådet i Ludvika, Roger Stål (s), berättar att kommunen fört diskussioner med Vägverket om att indela vägbygget i olika etapper.

Den 5 augusti i fjol sade Stål till NLT att en lämplig första etapp kunde vara sträckan Skepparberget-Marnäs.

När tidningen talade med Stål i går ville han inte nämna något vägavsnitt som bör ingå i en första etapp.

- Vi har tillsammans med Vägverket tittat på flera alternativ, säger Stål.

Vad gäller övriga vägplaner som berör Dalarna så tror både Per-Erik Granström och Kurt Kvarnström att "Salaproppen" på riksväg 70 åtgärdas.

- Jag har indikationer på att Salaproppen kommer att finnas med, omtalar Granström som också gissar att vissa satsningar på "fjällvägarna" riksväg 70 mot Idre-Grövelsjön och riksväg 71 mot Sälen kan vara att vänta.

Beträffande järnvägarna ser både Kvarnström och Granström det som angeläget att dalabanan från Borlänge ned mot Stockholm rustas så att tågen kan köras i högre hastighet. Men att det kommer att finnas med några pengar i "regeringsskrivelsen" är de inte alls säkra på.

- Vad gäller järnvägen mellan Ludvika och Västerås så är det sagt att delen mellan Virsbo och Fagersta ska förbättras men ännu har jag inte hört något om delen Fagersta-Ludvika, säger Per-Erik Granström.

Planen med väg- och järnvägssatsningarna skulle egentligen ha lagts fram i januari. Beroende på vem man pratar med ges olika förklaringar till fördröjningen.

Per-Erik Granström säger att regeringen måste förhandla ihop sig med samarbetspartierna vänstern och miljöpartiet och "den processen kan ibland innebära att det drar ut lite extra".

Från vänstern deltar riksdagsledamoten Karin Svensson Smith, Lund, i förhandlingarna:

- Det här är jättesvåra saker som handlar om jättemycket pengar. Internt i regeringskansliet råder det väl delade meningar om vad som ska göras. Socialdemokraterna är ett stort parti med många viljor som har behövt mycket tid för att komma överens.

Trafikutskottets ordförande, Claes Roxbergh, Göteborg, företräder miljöpartiet i förhandlingarna. Han säger bara att om allt går väldigt bra kan en överenskommelse presenteras denna vecka. I övrigt har han inga kommentarer.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons