Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisskulla lyfter älven

Annons

Trots att det inte var allmänt känt att båten skulle sjösättas i går, hade många intresserade sökt sig till flottbron för att bese "skådespelet" när kranbilsägaren Bernt Nilsson från Ål-Kilen i dubbel bemärkelse gjorde ett lyft för älven.

Lisskulla III är betydligt större än Slussbruden, som förra sommaren hyrdes in av föreningen Gagnefs Älvtrafik. Slussbruden tog endast tolv passagerare. Ändå lyckades hon under en månad frakta hela 700 personer under älvturerna.

Lisskulla III har en kapacitet för 60 passagerare. Det finns alltså förutsättningar för att i sommar öka antalet resande.

- Även om det inte blir lika många turer i sommar, så tror jag på fler resande. Nu kan vi ju ta hela busslaster, säger Sven-Eric Fritz, en av dem som arbetat hårt för att få "liv" i älven.

Lisskulla III kan den den 1 juni göra sin första tur mellan Gagnef och Borlänge. Då handlar det om chartertrafik. Den 25 juni går den första reguljära turen. Tanken är sedan att båten ska trafikera älven augusti månad ut. Två skeppare finns: Bengt Ahlstrand och Arne Gustafsson, som tillsammans med maskinisten Lars Dicander ska genomföra älvturerna.

Som tidningen tidigare berättat deltar Lisskulla III, med körning Borlänge-Gagnef, tillsammans med Engelbrekt som kör Gagnef-Leksand när den gamla Skallerormsturen efter omkring 100 år återupptas.

Datum för turen blir den 17 juni. Skallerormen är den gamla benämningen på turen med häst och vagn mellan båtarna. Förr låg Grådaforsarna i vägen. Numera ligger Gråda kraftverk på samma ställe, men lika mycket i vägen för båttrafik.

GÖRAN FAGERLUND

Mer läsning

Annons