Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindeberts vulgariteteter (13)

Annons

Tiskens vårdcentral har i dalapressen varit utsatt för högljudd kritik i vilken tjänstgörande vårdpersonal får bära skulden för otrevligt bemötande, dålig service och svårigheter att få tid för upplevda krämpor.

Som patient för en inte ofarlig sjukdom har jag kontinuerligt besökt Tiskens vårdcentral de senaste fem åren och före den tidpunkten sporadiskt när anledning förekommit. Min sambo drabbades hårt för tio år sedan av sjukdom som kräver kontinuerlig tillsyn och ibland akut. Inte vid något tillfälle har någon av oss upplevt situationen vid Tiskens vårdcentral så som den framställs i dalapressen.

Tvärtom, kort väntetid efter telefon eller e-post, alltid positivt bemötande och sakkunnig vård och service inte minst när det gäller snabbt receptutfärdande och det blivit tomt i förpackningarna därför att man som patient glömt bort förnyandet.

Att det tidvis fattas läkare vid vårdcentralen bidrar givetvis till väntetider men detta kan inte vårdpersonalen hjälpa. Gaphalsar bör vända sig till de politiska mogulerna på landstingets kansli.

Vad som förefaller kunna bli bättre är den tekniska lösningen av telefonkommunikationen vid Tiskens vårdcentral. Bara för några månader sedan kunde inte datakommunikation upprättas mellan vårdcentralen och Falu lasarett.

Inom vissa landsting råder 100 procent integration datamässigt mellan olika sjukvårdsinrättningar.

I Uppsala kan man till och med via egen dator få ut egna journaler. Kanske kan mogulerna åka till Uppsala för att ta del av den visdom som där finns och praktiseras.

BO LINDEBERT

Mer läsning

Annons