Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lidl svarar på frågor

Annons

I en artikel i gårdagens tidning berättade Daniel Andersson, vikarierande ombudsman för Handels i Dalarna om tveksamheter hos Lidl i Ludvika, liksom den långa listan med anmärkningar.

Företaget förhandlade inte lagenligt om ändrade öppettider under påsken, det har förekommit inventeringar på tider då nattarbetsförbudet rått och i Ludvika har man struntat i att bygga de två omklädningsrummen för manliga respektive kvinnliga anställda som ska finnas, bland annat.

NLT:s reporter Andreas Emanuelsson försökte i måndags få kommentarer via butikschefen i Ludvika, Susanne Steen, som dock inte får svara på grund av företagets policy.

I stället hänvisades reportern av kundtjänst att ställa sina frågor via ett mail. Svaret kom på tisdagen.

NLT:s reporter ville ha svar på om det stämmer att företaget inte förhandlat om ändrade öppettider, om man struntat i nattarbetsförbudet och varför.

Han undrade varför man inte följt bestämmelserna och byggt två omklädningsrum, men också om det stämmer att personal som arbetar med frysvaror saknar förkläden och skyddshandskar, eftersom beslut om inköp av sådan utrustning måste tas i Tyskland.

Vår reporter frågade också om det stämmer att Lidls butikschefer har dålig kunskap om arbetsmiljölagen och om det är sant att anställda i butiken i Ludvika är rädda för att gå med i facket. Slutligen fick företaget frågan om varför personalen på Handels inte fått tillgång till telefonnummer till butikschefer och/eller butiker.

Lidl Sverige KB svarar artigt med tack för frågorna. Därefter berör man kollektivavtalet och påpekar att man sedan starten på den svenska marknaden haft ett sådant med Handels.

"Vårt samarbete med Handels löper sedan en lång tid tillbaka problemfritt."

Företaget Lidl går inte in i detalj i de frågor som reportern ställt angående eventuella överträdelser av lagar och bestämmelser, man svarar generellt och varken förnekar eller bekräftar att ombudsmannens kritik är befogad. Däremot försäkrar man att man ska vidta åtgärder beträffande Ludvika.

"Naturligtvis gör vi allt för att säkerställa att vi följer de lagar och regler som gäller på den svenska marknaden. Just vad gäller fallet Ludvika kommer vi omgående att ta kontakt med Handels ombudsman för att klargöra de eventuella oklarheter som råder".

Lidls representanter förstår inte frågan som berör anställdas eventuella rädsla för att vara med i facket.

"För oavsett hur många medarbetare som är med i Handels eller inte, måste vi ju följa det kollektivavtal som vi slutit med Handels", konstaterar Lidl KB i Sverige och undertecknar med vänlig hälsning.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons