Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lekfullt i skolan

Annons

Det är här leken kommer in i bilden. Behåll de lekfulla inslagen i undervisningen åtminstone upp i nioårsåldern, tycker före detta förskolläraren, numera forskaren och lektorn i didaktik vid Högskolan i Gävle, Mia Maria

Rosenqvist.

Sedan 1999 har hon drivit projektet Nya perspektiv på undervisning och lärande i Insjön med uppbackning från Högskolan i Gävle och Stiftelsen Länsförsäkringsbolagens forskningsfond.

43 barn och fem förskollärare har under åren varit involverade i projektet. Dessutom en grundskollärare som anslöt sig från och med höstterminen 2000.

Mia Maria Rosenqvist hävdar att statliga utredningar påpekat alltsedan mitten av 1950-talet att den auktoritära katederundervisningen måste trappas av. Nu handlar det om livslångt lärande, menar Rosenqvist. Ett glatt och lustfylld kunskapssökande i lekens form. Barnen lär sig bättre och lusten att lära bibehålls i högre åldrar. Lekfulla inslag i undervisningen samtidigt som barnen ska lära sig kärnämnen som matematik och svenska.

Den stora frågan är hur kombinera lek och undervisning? Kanske får vi svaret när Mia Maria

Rosenqvists slutrapport kommer under senare halvan av nästa år?

Hon menar i alla fall att det måste till förändringar i undervisningspedagogiken för de yngsta. Förändringar som inte sker under en kafferast.

- Invanda tankestrukturer sitter så djupt, menar hon.

Att få lärare att tänka om och tänka nytt kräver både tid och bearbetning. Detta i dagar då tid är en bristvara.

- Det är precis det som inte lärare har i dag. Det är så stressat.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons