Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars håller rätt position

Annons

Det har gått många år sedan Lars Karlsson gjorde roddturerna med farfar.

I dag kan Lars se tillbaka på drygt 30 år till sjöss, i såväl flottan, handelsflottan som offshore tjänstgöring. I dag arbetar Lars som DP styrman på drilling riggen Stena Tay i Marocko. Arbetet gäller djuphavs borrning.

- Vattendjupet där vi borrar nu är 2 000 meter, rapporterade Lars ett par veckor före sin 50-årsdag.

Åter till vad som avgjorde Lars framtid och yrkesval. Om roddturerna på sjön Barken väckt Lars intresse för större båtar än Svarta Sara och större vattendrag än Barken skulle snart hans marina intresse öka ytterligare.

- Lite senare så tillbringade jag några somrar i sjövärnskåren. Sjövärnskårens läger var på ön Fejan i Stockholms norra skärgård. Detta ledde till att intresset för det marina yrkesvalet ökade, berättar Lars som var 16 år då han blev fast anställd i flottan som ubåtsmatros. Med ett kortare avbrott som traversförare i Domnarvets järnverk vintern 1972-73 varade denna tjänstgöring 1971-1974. I Domnarvets järnverk var Lars arbetsplats avdelning 33 järnmagasinet.

- Under tiden på ubåt hann jag med örlogsbesök i dåvarande Leningrad, Kiel och Bornholm. Jag slutade med furirs grad, fortsätter Lars.

Till sjöss fortsatte Lars i handelsflottan. Det var hos Salénrederierna där Lars var anställd som lättmatros ombord i såväl rederiets tankbåtar som kylbåtar. Med tankbåtarna gjordes besök i hamnar bland annat i USA, Venezuela, Nigeria och Persiska viken.

Sjöbefälsskolan i Härnösand gick Lars Karlsson 1976-79. Med kylbåtarna gjorde Lars besök i Antwerpen, Hamburg, Corinto i Nicaragua, San José i Costa Rica och Poerto Boulevar i Equador.

- Vi lämnade Corinto samma dag som revolutionen bröt ut, minns Lars från resorna i slutet av 1970-talet.

Officersexamen vid Kungliga Flottan hade det blivit dags för 1980. Kadetttiden blev inte helt odramatisk.

- Jag var med vid kollisionen mellan isbrytaren Tor och finska isbrytaren Sisu i finska delen av Bottenhavet. Tors stäv trycktes in tolv meter vid kollisionen. Som tur var blev ingen skadad, förklarar Lars Karlsson.

På isbrytare tjänstgjorde Lars sedan 1981-84. Några tuffa isvintrar på isbrytaren Ale i Vänern. Sommartid, men även en vinter arbetade Lars i resebranschen. Det gjorde han för Club 33 och Vingresor på Ibiza, Gran Canaria och avslutade som chef för Club 33 i Benidorm.

Sin offshore tjänstgöring startade Lars 1985 som DP styrman på Christer Erikssons plattform MSV Regalia. Under offshore åren har lars haft befattningar som plattformschef, överstyrman och säkerhetsofficer. Lars berättar att plattformarna, fartygen, bland annat legat i Mexico, Nordsjön, Brasilien, Singapore, Kina, Vietnam, Egypten och nu i Marocko.

- Ett nytt kontrakt i september kommer att föra mig till Mauritanien där vi kommer att vara i några år. Jag har även gått med på bogsering av plattformen Safe Lancia från Singapore via Sues kanalen till Hagesund i Norge, säger Lars som i land varit nautisk inspektör. Vidare har han i Mexico ansvarat för träningen av mexikansk personal.

Militär observatör för FN var Lars 1988-1989. Först i Syrien och sedan i Afghanistan och Pakistan där han hörde till den förtrupp som övervakade den överenskommelse som möjliggjorde det sovjetiska tillbakadragandet från Afghanistan.

- Under den tjänstgöringen blev vi beskjutna flera gånger och lyckades även hamna med en bil i ett minfält, säger Lars vars internationella erfarenhet även omfattar tre års arbete arbete för oljebolaget Gulf i Nigeria. Det gällde bland annat Gulfs sjöfartsagentur. Lars hade ett övergripande ansvar för den dagliga verksamheten inom områden som säkerhet service och personal. En verksamhet som omfattade totalt 300 anställda vid tolv kontor.

- Vi är två personer som har ansvaret för att plattformen håller sig på exakt position och att stabiliteten är som den ska. Maskinrummet kontrolleras även från denna brygga.

- Datorerna sköter det mesta, men vi har cirka 20 dataskärmar att hålla reda på. Plus all radiokommunikation förstås, berättar Lars om sitt nuvarande arbete som DP styrman.

Den normala arbetsdagen är tolv timmar och ett pass ombord normalt 28 dagar. Sedan är Lars ledig lika länge, minus resdagar.

Förutom i Domnarvets järnverk arbetade Lars på hemmaplan extra på akuten vid Falu lasarett. Det blev sammanlagt 600 till 700 timmar på lov och storhelger. Detta från mitten av 1970-talet fram till början av 1980-talet.

- En härlig tid med fina arbetskamrater även om man aldrig visste vad som väntade när man öppnade dörren, framhåller Lars som har ett förflutet som handbollsspelare. I Borlänge Handbollsklubb spelade Lars fram till 17-årsåldern i klubbens pojk, junior och B-lag. En fortsättning blev det med Karlskrona AIF och som spelande tränare i Sjöbefälsskolans lag i Härnösand.

FAKTA:
Vi gratulerar: Lars Karlsson, 50 år den 31 augusti. Bor: Pilt Jans väg 8 i Borlänge och lite varstans i stora världen. Född och uppvuxen: I Borlänge. Familj: Hustru Larissa, sonen Edward samt döttrarna Neftaly och Kristina från tidigare äktenskap. Viktigt i livet: Bra livskvalitet tillsammans med min familj och allt runt omkring den. För universum kan man bara hoppas fred kan råda och att miljön kan räddas för framtida generationer.

SVEN-ERIK OLSSON

Mer läsning

Annons