Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lanthandeln socialt nav

Annons

Med närhet och service har lanthandeln på många orter lyckats överleva konkurrensen från de större butikerna. I Äppelbo finns två butiker och en bensinmack, trots att orten är liten.

- Gör man på rätt sätt går det att klara sig, säger lanthandlaren Barbro Persson.

Barbro Perssons butik är den enda som tillhör någon av de stora kedjorna. ICA levererar de flesta varorna och hittills har det inte varit några problem med att få leveranser, trots att Barbros butik är en av de mindre i kedjan. Höga priser och svårt att få de varor kunderna efterfrågar är annars problem som kan möta mindre butiker i glesbygden.

Anita Emretsson driver även hon en lanthandel i Äppelbo. Hon har tagit över sin butik från Konsum, som inte ansåg butiken lönsam.

Nu är hon fristående handlare och köper in från olika leverantörer. Hon tycker att butikernas service med hemkörning och närhet till framförallt äldre kunder borde uppmärksammas mer.

- Kommunen kunde visa ett större intresse för den service som vi ger bygden, säger Anita Emretsson.

Ewa Larsson är en trogen lanthandelskund. Hon försöker handla lokalt så ofta det går och det är service och närheten till den egna butiken som är viktigast.

- Butiken har en väldigt stor social betydelse, säger Ewa Larsson.

Barbro Persson har i nitton år drivit sin butik, och personalen har i stort sett varit densamma.

Hennes recept för att klara sig som lanthandlare på en mindre ort bygger dels på trogna kunder, dels på en viss försiktighet.

- Man måste vara försiktig så att man inte tar i för mycket från början. Det går att klara sig om man gör på rätt sätt, säger Barbro Persson.

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons