Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långväga entusiaster gäster på lokmuseet

Annons

Europatåget, som bestod av en dieselmotorvagn litt BM 86 med släpvagn, kördes i regi av Nordisk Jernbane-Klub och bevaringsföreningen Gedser Remise. Reseledare var Jörg Hänsel från Dresden.

Turen startade i Malmö på fredagen och rullade via Herrljunga, Laxå till Kristinehamn där sällskapet övernattade. Där blev det också studiebesök vid lokstationen under ledning av Grängesbördige tågdirektören Lars Yngström.

Söndagens stora begivenhet var Grängesbergs malmbangård och GBBJ:s förnämliga samlingar av gamla lok, vagnar, rälsbussar och massor av annan järnvägsnostalgika.

Tåget anlände till Malmbangården vid 15-tiden cirka två timmar försenat på grund av signalfel på banan mellan Kopparberg och Grängesberg. Men ingen verkade ledsen för det.

Efter en kortare välkomsthälsning på utmärkt tyska av Christer Fredriksson inbjöds till fri rundvandring i såväl det stora rundstallet som ute på malmbangården. En stab av guider fanns till hands för att besvara frågor från de vetgiriga besökarna.

- Det är alltid roligt när det kommer långväga besök, speciellt när de är så många samtidigt och kommer i tåg, säger Alf Jansson, drivande kraft inom GBBJ.

- En gång tidigare var det en person som flög från Vancouver till Arlanda och fortsatte till Grängesberg med tåg enbart för att fotografera våra lok. När han hade gjort det for han hem igen. Det är roligt att vi tydligen är kända över hela världen, fortsätter Jansson.

- Men det är inte bara entusiaster som kommer hit till lokmuseet. Det händer ofta att det kommer busslaster med annat folk som är på utflykt och vill se något intressant.

För resenärerna blev det timslånga stoppet i Grängesberg en riktig höjdare. Mycket av intresset fokuserades på de två turbinloken M3t 71 och 73.

- Vi har två och ett tredje finns på järnvägsmuseet i Gävle. De tre är de enda i sitt slag i hela världen.

Stort intresse visades också det berömda så kallade Kungaloket som drog tåget med kungen och Silvia från Smedjebacken till Ludvika i samband med Eriksgatan 1983.

Under veckan fortsätter veterantågsresan norrut mot Östersund-Storlien-Trondheim. Returen går via Oslo och Västkustbanan tillbaka till Malmö.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons