Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väntan på sedel

Annons

- Expediten i butiken upptäckte att det var lite färg i ena kanten på sedeln, säger Carina Karlsson.

Sedeln kommer från bankautomaten på Föreningssparbanken i Säter.

Securitas fyller på bankautomaterna åt Föreningssparbanken. Men hos Securitas i Falun svarar ingen när tidningen ringer.

Carina Karlsson, som inte fick betala med femhundrakronorssedeln vände sig till Södra Dalarnas Sparbank i Hedemora för att växla till sig en ny sedel.

- Men jag fick ingen ny sedel. På banken sade de att de skulle sända den missfärgade sedeln till Riksbanken för en utredning och först efter det kunde jag få tillbaka pengar. På Södra Dalarnas Sparbank visste inte personalen hur lång tid det kunde dröja.

Det har gått en månad sedan Carina Karlsson lämnade in sedeln. I går fick hon besked från Riksbanken att hon inom tio dagar ska få 500 kronor insatta på sitt konto.

- Varför ska jag behöva sitta och vänta på pengar som är mina, säger Carina Karlsson, som betonar att personalen på Södra Dalarnas Sparbank bara har följt Riksbankens direktiv.

- Personalen rår inte för det här. De försökte verkligen hjälpa mig.

De 500 kronorna var semesterpengar och Carina Karlsson är ensamstående och har två söner som är 14 och 16 år gamla.

- Det är tur att jag har föräldrar som kan låna mig pengar, säger hon.

Hennes far, Karl-Erik Gustafsson, var med när Carina Karlsson tog ut pengarna i Säter och är upprörd över att det tog så lång tid för Riksbanken att fatta ett beslut.

- Jag har tänkt på det här varenda kväll. Här har man varit ärlig ett helt liv och så behandlas man som om man vore kriminell, säger han.

PETER SÖDERLUND

Mer läsning

Annons