Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägsta dödstalet på 50 år

Annons

Under det första halvåret i år omkom 234 personer i den svenska trafiken. Det är det lägsta dödstalet på sju år.

De senaste tolv månaderna har trafiken totalt skördat 496 dödsoffer - det är den lägsta siffran sedan 1950, enligt statistik som Vägverket presenterade på fredagen.

Orsakerna är framför allt den avtagande ekonomiska tillväxten i landet samt ovanligt många samverkande trafiksäkerhetsåtgärder, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

- Normalt brukar våra förbättringar av den statliga infrastrukturen bidra med upp till fem färre dödsfall per år. I år har vi omkring 20 färre dödsfall.

En annan positiv faktor är att hela åtta procent av den svenska bilparken har bytts ut under de senaste tolv månaderna.

- Och skillnaderna mellan de tillkomna bilarna och de som bytts ut har aldrig varit så stora som nu, säger Tingvall.

Användningen av bilbälte har ökat något, liksom tillämpningen av automatisk hastighetsövervakning på olycksdrabbade vägar. Däremot har läget beträffande rattfylleri försämrats något. Och bilisterna har tyvärr inte blivit bättre på att hålla hastighetsbegränsningarna, säger Tingvall.

Claes Tingvall poängterar samtidigt att trafiksäkerhetsarbetet i landets kommuner aldrig har varit så intensivt som det är i dag.

- Det märks framför allt på den rejäla nedgången i antalet dödsfall bland fotgängare och cyklister.

Liksom tidigare år utgör bilförare fortfarande den största gruppen dödsoffer, följd av medpassagerare och fotgängare.

De i särklass vanligaste olycks-typerna är mötesolyckor och singelolyckor.

Arbetet för högst 270 dödade i trafiken år 2007 - den så kallade nollvisionen - går också i rätt riktning.

Vägverket jämför i sin statistik trafikdöden under kalenderåret 1950, då 595 personer omkom, med en tolvmånadersperiod från juli 2002 till juni 2003. Eftersom skillnaden i antalet döda är så stor som 100 är chansen stor att antalet döda under hela 2003 kommer att understiga siffran för 1950.

Bristen på bensin just efter andra världskriget gjorde att det rullade betydligt färre personbilar på svenska vägar då jämfört med i dag.

- Därför är det heller ingen idé att jämföra längre tillbaka än 1950, säger Östen Johansson, statistiker på Vägverket, till TT.

- Efter kriget hade vi ett helt annat Sverige där det nästan bara fanns droskor, lastbilar och en och annan gengasdriven bil.

HENRIK HAMRÉN/TT

Mer läsning

Annons