Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låg bro sätter käppar i hjulen för båtturism

Annons

1961 färdigställdes bron över noret mellan Björken och Bysjön på väg 247. I stället för 2,25 meter, som resten av broarna i sjösystemet, blev den bara 1,50 hög. Sedan dess har den varit en het stridsfråga. På ena sidan står båtklubbar, intresseorganisationer och privatpersoner - på den andra vägverket.

Korrespondensen mellan instanserna utgör, mätt i A4-papper, en över tio meter lång rad. De första klagomålen inkom på 60-talet, och de senaste i slutet av 90-talet. Eftersom allt gick rätt till när bron byggdes, och möjlighet till invändningar gavs, säger sig inte vägverket kunna göra någonting åt problemet.

- Troligtvis var det eftersom utskicken om bron skedde under semestern, då de flersta var på semester, som ingen lämnade in klagomål innan bygget satte i gång, säger Elisabeth Olsson i Småskalig landsbygdsutveckling.

En fin sommar som denna har frågan varit på tapeten vid ett antal tillfällen. Bland annat när Båtens dag arrangerades.

- Att båtarna inte kom under bron var en besvikelse, säger Elisabet Olsson.

- Orterna runt Bysjön är inte bara skogsbygder, utan också sjöbygder. Vissa av dem, till exempel Grangärde, gör sig ännu bättre från sjön än från land.

Också Nyhammars båtklubb upprörs över den låga bron.

- Vi är trötta på att inte kunna bruka hela sjösystemet, säger Håkan Engberg i klubben.

Många i klubben har byggt om sina båtar, och satt gångjärn på uppstickande pinaler. Men de allra största båtarna kommer ändå inte igenom. Totalt finns 5-6 båtar i Bysjön som inte kommer ut, och omkring ett 40-tal som finns i resten av sjösystemet, som inte kommer in i Bysjön, konstaterar Engberg.

- Det gör att vi inte kan samarbeta med några andra båtklubbar.

Förr trafikerades sträckan Grangärde - Ludvika av både person- och godstrafik. De nya ägarna till Grangärde hotell och konferens, Patricia och Richard van Trigt, skulle kunna tänka sig att ta upp en del av persontrafiken igen.

- Att ordna båtturer för turister skulle vara roligt, säger Richard.

- Tyvärr är det inte möjligt när bron ser ut som den gör i dag.

I början av nästa år kommer han att börja lämna in klagomål angående bron.

- Om det inte fungerar får vi börja mobilisera folk i Grangärde till någon form av aktion. Jag hyser goda förhoppningar till att frågan ska vara löst innan nästa sommar.

Några sådana planer har man dock inte på vägverket.

- Att bygga om skulle kosta flera miljoner, och det gör vi inte enbart för att några båtägare ska bli nöjda, säger Bo Bävertoft, som är ansvarig för ärendet.

- Bron byggdes 1961, och eftersom den har en beräknad livslängd på 100 år, får båtägarna ge sig till tåls till 2061. Men då lovar jag att vi kommer att konsultera dem.

STINA ANDERSSON

Mer läsning

Annons