Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kyrkan gjorde reklam för Bröllopet

Annons

I Norrbärke församling predikades äktenskapets alla fördelar vid söndagens gudstjänst "I giftastankar", påpassligt som en förlängning av Alla Hjärtans Dag.

Det var i många avseenden en udda söndagsförmiddag i kyrkan.

Tre präster - Willy Ekström, Jörgen Dicander, Bodil Engström - tjänstgjorde och för att riktigt sätta guldkant på tillställningen, och ge äktenskapet och bröllopshögtiden bästa möjliga rennomé, hade man engagerat bygdens ledande sångfågel, Maria Keohane, som sångsolist.

Det var just här, i Erik Svenssons barnkör, hon hördes första gången.

Det kanske är en smula magstarkt att erinra sig bibeltexten om månglarna och templet, men faktum är att ett flertal av bygdens företagare fanns på plats för att visa upp de varor och tjänster av mera traditionell typ som man kan erbjuda ett presumtivt brudpar.

Här kunde man studera brudutstyrsel, få ett smakprov på bröllopskrokanen och även se resultatet av besöket hos bröllopsfotografen på den stora dagen.

Församlingen bjöds också på en ros, av den medverkande floristen.

- Idén är egentligen inte ny, berättar Willy Ekström. Vi har "lånat" den från Söderbärke som gjorde en liknande sak för några år sedan och vi tyckte det verkade trevligt, en åsikt som församlingen tydligen delade.

Erik Svensson, dagens tjänstgörande kantor, berättar att en församling utanför Stockholm sedan länge har den här kombinerade gudstjänsten och konsumentupplysning och möter stort intresse.

- Vi tycker att det här är ett bra sätt att samarbeta för kyrkan och ortens aktiva näringsliv, säger Willy Ekström och får medhåll av Thomas Andersson som är på plats för att visa upp familjens (Bergströms) utbud av lämpliga kläder för bröllopet.

- Vi tvekade inte en sekund när vi blev tillfrågade om vi ville vara med, och det var ett klokt beslut, säger Thomas när han ser intresset runt utställningen.

Maria Keohane hade anpassat repertoaren till dagens tema, Jörgen Dicander spelade brudmarsch från Silfberg på sin fiol och vad tror ni Erik Svensson valt som särskilt pampig postludium?

Just det: Felix Mendelssohns outslitliga bröllopsmarsch.

Det lär inte ha varit sista gången församlingen ställer upp som reklaminstans för Bröllopet, eller som Willy Ekström formulerade det:

- Det här är marknadsföring av både Gud, Kärleken, Omsorgen, Omtanken och Näringslivet...

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons