Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunderna styr utbudet

Annons

- Titta på länets siffror. För dagligvaror, till exempel mat, tvättmedel och liknande ligger försäljningen i länet klart över vad som teoretiskt borde kunna säljas här.

- Men tittar vi på sällanköpshandeln så skulle det i Dalarna teoretiskt sett kunna säljas för hela 1,1 miljarder kronor mer än vad som verkligen såldes år 2000, kanske till och med 1,5 miljarder mer med tanke på turisterna och gränshandeln, säger Thomas Pettersson och påpekar att sällanköpshandeln är högre i Gävleborg än i Dalarna.

- Kunskapen om handel ute i samhället är minst sagt primitiv, anser han. Man tror uppenbarligen att alla kunder är likadana. Men så är det ju inte.

- Mest underligt är att fastighetsägarna har så dålig kunskap. Många av dem tycks inte förstå att kunderna åker och handlar dit de vill.

Olikheterna mellan Borlänges Kupolen och Faluns Tallen är slående:

- Kupolen har haft uthållighet och engagerat fastighetsägare och lyckades därför rädda en från börjar rätt usel investering. Geografisk är den också rätt placerat. När mässhallen inte visade sig fungera byggde man om till andra verksamheter, förklarar Thomas Pettersson och fortsätter:

- Tallen har haft svårare att svara upp till sina hyresgäster. Och i motsats till många andra som debatterar handeln tror Thomas Pettersson inte alls på att alla kommer att åka till det stora köpcentret för att handla, med butiksdöd på andra håll som oundviklig följd.

- Kunderna som handlar i centrum är inte desamma som de som handlar i det externa köpcentret.

- Tonåringar är i allmänhet citykunder. De vill ha mycket att göra. Barnfamiljerna behöver handla billigt. Det jobbigaste för dem är att få hela familjen in i bilen. När de kommit så långt behöver de parkeringsplatser och möjlighet att ta barnvagnen med in i affären. City är inget bra alternativ för dem.

- De som är mellan 30 och 40 år är ofta kvar ute i köpcentret medan yngre karriärister inte tycker att det är häftig att handla i Dalarna överhuvudtaget. De åker till Stockholm, London eller någon annan storstad.

- Folk som är 40 år och äldre börjar få ordning på ekonomin. De handlar i centrum för att det är roligt. Även 50-60-åringarna handlar i stadskärnorna.

- Det som förvånar mig är att man i så hög grad glömt bort alla över 60. Det är den gruppen som verkligen har pengar och som till exempel lägger dem på att köpa märkeskläder åt barnbarnen, förklarar Thomas Pettersson som har undersökt handeln både på längden och på tvären.

Han är också förvånad över att man tar så liten hänsyn till den allt större delen enpersonhushåll.

- Den gruppen handlar på väg från och till arbetet och orkar inte så ofta laga mat. I Stockholm till exempel äts numera 25 procent av all mat på lokal.

Men han tycker också att man ska tänka efter lite mer:

- Den viktiga frågan man måste ställa sig är om det verkligen finns tillräckligt med kunder för alla varor och tjänster. Lönsamheten i handeln är låg. I vissa fall driver fel människor butiker. Om inkomsten är för låg ska butiken inte finnas kvar.

- Handlaren måste på allvar ställa sig frågan varför han är handlare, understryker Thomas Pettersson.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons