Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Kundens avläsning saknar värde

Annons

Elkonsumenter som regelbundet läser av sina mätare och för noggrann statistik gör inget djupare intryck på Per-Olov Östlund.

Det gör å andra sidan inte heller den princip som Tommy Sandberg på Vattenfall anser är viktig i relationen till kunden; att när en kund bestridit en faktura så ska leverantören av el motbevisa uppgifterna.

- Det skulle ju inte likna nånting om kunder började bestrida fakturorna, lyder Östlunds kommentar.

Han hänvisar till att de kunder som skrev avtal med Kraftkommission genom detta också accepterade en preliminär debitering av elförbrukningen.

Och att det finns kunder som hävdar att de ligger tusentals kilowattimmar under den preliminära beräkningen spelar en underordnad roll ur Östlunds synvinkel sett.

- Det är upp till nätägaren att inkomma med uppgifter om förbrukningen till oss.

- Det är viktigt att fakturorna till oss betalas, vi har också kostnader som måste betalas.

Nämnas kan att i samband med byte av elleverantör uppstår en uppsägningstid på cirka tre månader.

I Åke Stenås fall innebär detta att från och med mars månad levereras elen till hans gård av Vattenfall.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons