Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kopparbergs volymer ökar, men inte i dagligvaruhandeln

Annons

Spendrups konkurrent Kopparbergs fortsätter att ta marknad och volym men marginalerna är mycket låga, visar delårsrapporten. Vinsten blev blygsamma 200 000 kronor.

Kopparbergs andel av Systembolagets försäljning ökade kraftigt medan andelen inom dagligvarusektorn minskade.

Omsättningen ökade från 462 miljoner kronor till 485 miljoner första halvåret.

Kopparberg tillförde särskilda skattekontoret i Ludvika 21,5 miljoner mer i dryckeskatter till följd av framgången.

Den svenska dryckesmarknaden minskade, enligt Kopparbergs, i volym med åtta procent under det första halvåret i år. Kopparbergs minskade under samma period sin totalvolym med 3,8 procent, vilket i praktiken leder till att Kopparbergs tagit marknadsandelar. Det är lågprisölet Sofiero Original som gett framgången.

Till Bergslagsposten säger vd:n Peter Bronsman att han är övertygad om att ölskatten sänks vad det lider. Den dagen är Kopparbergs rustat att dubblera produktionen med ett nytt brygghus i Kopparberg.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons