Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kopparbergs gör tvärt emot

Annons

Låt oss ta denna framgångssaga från början, året är 1993.

- Jag och min bror Dan-Anders importerade drycker till Sverige, bland annat Coca-Cola och tyskt öl. I sista numret av Bryggeritidningen som gavs ut så fanns en liten notis om att Kopparbergs skulle läggas ned. Schweizaren som tillverkade vatten i fabriken fick inte längre stöd av bankerna. Så vi åkte upp och tittade på fabriken där Spendrups tidigare legobryggt öl.

- Slitet ja, men vi köpte det. Första året omsatte vi 41 miljoner och i fjol över en miljard, sex anställda har blivit 217, konstaterar Peter Bronsman.

Bronsman är upprörd över det som hänt i svensk bryggerinäring de senaste tio åren.

- När vi startade Kopparbergs så var den röda drickabacken helt körd. Ett bryggeri i Småland sålde en back dricka för 18 kronor och i ICA-handeln såldes den i norra Sverige för 19 kronor. De enda som tjänade pengar på bryggeribranschen var åkerierna. Då ska man hålla i minnet att röda backen är en svensk grej där vi aldrig skulle kunna få utländsk konkurrens. Bryggerierna förstörde för sig själva. Då bannlyste jag röda backen, berättar Peter Bronsman.

Nu har Kopparbergs tänkt om. De äger Zeunerts bryggeri i Sollefteå och där tas nu produktionen upp, tio nya jobb blir det i år. 21 nya läsksorter efter gamla förebilder ska ut i butikerna.

- Sedan kommer vi att starta tillverkning av röda backen i våra bryggerier i Kopparberg, Sofiero i Laholm och i Bancobryggeriet, säger Bronsman.

Det är Carlsbergs alla bryggerinedläggningar som ger honom denna framtidstro.

- I dag har Spendrups och Carlsberg vardera runt 48 procent av marknaden för röda backen.

- 1992 hade det som i dag är Carlsberg 60 procent av hela bryggerimarknaden med bryggerier i Umeå, Sundsvall, Bromma, Göteborg, Malmö och Falkenberg. Efter stängningen av Bromma återstår bara Falkenberg. Lönsamheten i ligger i transportkostnaderna. Vi tänker inte frakta sönder vår lönsamhet som Carlsberg tvingas till, säger Bronsman.

- Tusentals jobb har försvunnit i bryggeribranschen trots att vi dricker mer öl än någonsin i det här landet, summerar Bronsman tio års erfarenhet.

Men Bronsman hänger inte läpp för Sveriges höga ölskatter.

- Jag förstår att Spendrups har det tufft, bröderna Spendrup har gjort en enorm insats för det här landet men de har byggt upp en intern överkapacitet. Kopparbergs har hela tiden haft ett annat problem, vi har investerat för att kunna leverera det marknaden efterfrågat. Deras bryggerier går inte för full maskin medan våra fyra gör det. Vårt krux är att om tillväxten upphör så har vi problem, alltså måste vi skapa tillväxt.

- Jag är inte alls orolig för våra bryggerijobb trots EU, ölskatter och införselkvoterna. Jag håller med bröderna om att ölskatterna måste ned men då får vi gilla läget och bidra med vårt, menar Bronsman.

Han berättar att Kopparbergs nu ser till att deras öl finns i gränshandelsbutikerna i lågskatteländerna runt Östersjön. I Tyskland säljer han en Sofiero för 3,50, jämfört med 9,90 på Systembolaget.

- Folk, speciellt i södra Sverige, gillar inte de svenska skatterna så de handlar utomlands i allt större utsträckning. Utmaningen för oss och Spendrups är att frakta ölet utomlands och så låta våra kunder köra tillbaka det. Visst är det idiotiskt och horribelt, du kan skriva vilka ord som helst. Men nu är det inte bryggerijobben i Sverige utan svenska jobb i dagligvaruhandeln, i turistnäringen, på Systembolaget som hotas när kunderna åker utomlands. Det är dessa jobb som nu exporteras liksom momsen på allt annat våra kunder handlar för i Tyskland eller i något annat land.

- Hade detta hänt i Frankrike så hade alla Carlsbergs 200 långtradarchaufförer blockerat Ölands- bron och hamnarna och kastat nycklarna i sjön. Men v i svenskar gör ju inte så, då får vi i stället se till att det finns svenskt öl på andra sidan gränsen ända fram till att skatten sänks.

Vad är då hemligheten bakom Kopparbergs tillväxt.

- Man måste ha tur och ha roligt. Hela livet är tajmning, säger Bronsman. Som i dag när vi fått kvittot på att vi brygger kvalitetsöl med guld för Zeunerts och silver för Sofiero i USA.

- Vi har skällts för att Sofiero skulle vara ett "fulöl", men priset och kunderna gillar det så det talar för sig självt. Nu ska vi sätta kvittot på det på våra burkar. Det här priset kunde inte ha kommit lägligare.

- Turen har vi haft med oss hela tiden, det började med cidern som nu är ett begrepp för Kopparberg. Vad vi nu ska göra med Kopparbergs är att bli det effektivaste bryggeriet i Europa, vi är inte där än. Då kan vi behålla vårt oberoende som svenskt bryggeri, säger Bronsman.

Men något hopp om jobb för de som sägs upp i Grängesberg vågar inte Bronsman komma med:

- Nej i Kopparberg har vi för dagen inga anställningsplaner. Vi har i år ökat i Sofiero, Banco och uppe i Zeunerts.

- Men det förstås, det finns alltid plats för kompetent bryggeripersonal, det har jag lärt mig under de tio år vi gått från sex till 217 anställda.

- Vi ska bevisa att det går att bedriva bryggeriverksamhet i Sverige med god lönsamhet. Det är den målsättningen som är drivkraften för mig, säger Peter Bronsman.

Och Kopparbergs ser en framtid när skattesänkningen kommer.

- Privatimporten är i dag 150 miljoner liter. Tänk att få tillgång till den marknaden. Då kan det verkligen bli lönsamt att driva bryggerier i Sverige igen. Men för danskarna i Carlsberg finns ingen känsla för svenska bryggerijobb. Det har de visat i Bromma och Göteborg. De tillverkar helst i Danmark om de kan.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons