Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kontakter är deras affärsidé

Annons

Tidningen var med på ett möte och kan intyga att det liknar inga andra företagarträffar - på gott och ont.

En poäng med företagarföreningar är att medlemmarna ska träffas och knyta affärskontakter.

BNI, Business Network International, har tagit fasta på detta och drivit det till sin spets. Här är det effektivitet som gäller. Medlemmarna och de inbjudna samlas till ett frukostmöte varje torsdag för att skapa personliga kontakter. Just denna morgon är de 27 som samlats . Nytt rekord!

Klockan 7.30 är mötet igång. En overheadprojektor slås på och dagens program visas. Den första kvarten är det tid för mingel och frukost. Sedan får medlemmarna berätta om sitt företag - en minut var. En kvinna vill dela ut ett annonsblad och går runt till var och en av deltagarna.

Efter 45 sekunder säger ordföranden Birgitta Sjöde Sandy att medlemmen nog inte hinner dela ut till alla. Hon stannar och går tillbaka till sin plats. Pappershögen skickas vidare mellan deltagarna.

60 sekunderspresentationen ska avslutas med en så kallad memory hook, en kort reklamfras om det egna företaget.

De flesta har ansträngt sig för att hitta på en minnesvärd mening. Juristen säger att hennes byrå är "din röst i rätten". Kontorsvaruförsäljaren säger att med hans grejer är det bara att "koppla in och koppla av". "Vi brinner för bra brandskydd" säger en man som säljer brandsläckare. En hemservicefirma skojar till det: "Vi tar hand om dina silverfiskar och dammråttor".

Tanken är att medlemmarna ska kontakta varandra när de behöver köpa varor eller beställa en tjänst. Och framför allt att de ska rekommendera varandras företag till utomstående.

För att de ska kunna göra detta måste de lita på sina BNI-kamrater. De får därför inte ha några betalningsanmärkningar och de måste väljas in av en medlem. Om en ansluten missköter sig eller inte är aktiv i föreningen får den inte längre vara med.

I slutet av mötet fick varje medlem ordet ytterligare en gång. Då skulle de dela ut referenskort till varandra och berätta om de fått några affärer under veckan som gått.

Ett refenskort är ett kvitto, i tre exemplar, som visar att medlemmen har knutit en affärskontakt åt en annan BNI-medlem.

Veckans referenskort samlas ihop och det lottas ut en present. En flitig medlem går vant fram och tar emot det hemliga priset.

Vissa i Faluföreningen har fått många nya affärskontakter under de tre år som avdelningen funnits. Det gäller exempelvis företaget Arkitektkopia. De säljer kopieringstjänster och trycksaker och det är produkter som är enkla att rekommendera.

Ordföranden Birgitta Sjöde Sandy har fått rätt få affärstips genom BNI. Hon tror att det ordnar sig med tiden. Det tar tid att för medlemmarna att hitta kunder till hennes tjänster - hon är coach och konsult.

Försäkringskonsulten Peter Ekdahl säljer bland annat tjänstepensioner. Han har varit med i BNI ett år. Han är nöjd trots att han fått få nya kunder genom föreningen.

- Det är bra. Det är så hård konkurrens där ute. Det är bra med en fördel när det gäller kontakter.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons