Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konferens om Dalabanan

Annons

Bakom konferensen som arrangerades i St:Paulusgården i Hedemora stod Intresseföreningen Bergslaget. Med konferensen ville Bergslaget peka på hur en utveckling av Dalbanans kapacitet kan bidra till en positiv samhällsutveckling för kommuner och näringsliv längs banan.

Intresseföreningen Bergslaget an-ser att det måste skapas förutsättningar för en snabbare och tätare trafik på Dalbanan.

Intresseföreningen har därför tagit fram ett förslag på åtgärder som måste vidtas för att öka banans kapacitet. Första steget skulle vara att bygga fler mötesstationer där tåg kan passera varandra, bättre signalsystem och säkrare övergångar. Investeringskostnaderna för detta skulle hamna på cirka 250 miljoner kronor och arbetet skulle kunna vara klart år 2005.

En framtidsvision är att anlägga dubbla spår längs hela banan.

Genomförda provkörningar med ett Reginatåg mellan Borlänge och Stockholm visar på en möjlig restid på två timmar och tre minuter, åtta en minutersstopp inberäknade. Med X2000 kan tiden kortas med ytterligare några minuter.

Nuvarande tidtabell för samma sträcka med Intercitytåg ger en restid på två timmar och trettio minuter.

Det är Banverket som i första hand ansvarar för investersteringar i tågnätet. Avdelningschefen Hans Öhman vill dock vara försiktig i sina uttalanden.

- Vi arbetar just nu med en banhållningsplan som sträcker sig tolv år framåt. Eftersom det arbetet inte är färdigt kan jag inte säga något om hur vi kommer att prioritera, säger han.

En ny intresseförening bildades snabbt vid konferensen. Det är Heby, Sala, Avesta, Hedemora, Säter och Borlänge kommun som bildar Dalbanans Intressenter.

Tillsammans ska dessa kommuner arbeta med att föra fram regionens behov och prioriteringar.

Hedemoras kommunalråd, Per Jansson, s, är nöjd med resultatet av konferensen.

- Det här är ett steg i rätt riktning, säger han.

Inbjudna till konferensen var representanter från berörda kommuner, från Stockholm till Mora, samt från länsstyrelser, handelskammare, länstrafikbolagen, Banverket, SJ, Tåg i Bergslagen, Siljan Turism och Näringslivet Falun/ Borlänge.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons