Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kliande pedalfötter på streetrace

Annons

Det dröjde inte länge innan den rätta, brända gummidoften hade lagt sig över Ingarvet. Något som speakerrösten uppmärksammade med glädje.

- Dagens första riktiga burnout! Det är värt en applåd!

25 bilar, 18 motorcyklar och 5 veteranmopeder ställde sig i startleden under dagen. Lika många förare satte sig till rätta i sina färdmedel, som de hade "småpillat" lite med för bättre förutsättningar i det snabba accelerationsförloppet.

En 201 meter lång bana hade mätts upp på Ingarvsvägen utanför bilprovningen. Där skulle allt avgöras inom loppet av några sekunder. Alla deltagande bilar måste vara besiktigade, skattade och försäkrade och ha dotmärkta däck. Det ska vara bilar som kan gå i vanlig trafik.

Olle Norberg från Dala-Husby, van streetraceförare, var förväntansfull inför starten.

- Det ska bli skönt att gasa ifrån sig lite, säger han innan han rullar in i avgasdimmorna efter föregående bil.

Med skrikande däck kör han iväg i sin Pontiac Trans Am på 600 hästkrafter.

Något senare, när tävlingen lider mot sitt slut och det är dags för final, är uppställningen som en kopia av de senaste tre tävlingarna på Ingarvet: Mille Pers från Avesta möter Christer Nilsson från Grycksbo. För tredje gången blir det Mille Pers, som med sin Chevrolet Nova från 1965, tar hem vandringspriset, och därmed får behålla det.

Mc-klassen vanns av Dennis Holmgren, och i den nya grenen med veteranmopeder vann Per Matsson från Mora med sin Zündapp KS50 från 1972.

KARIN WALLÉN

Mer läsning

Annons