Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kattis stortrivs i modevärlden

Annons

Som stylist är hon den som arrangerar och bygger upp miljöer inför reklam- eller modefotograferingar. Kattis skapar sammanhanget, väljer kläder och i vissa fall modeller. Hon är knuten till en välkänd agentur, Link details, i Stockholm.

- En designer gör kläderna. Jag sätter in deras kläder i olika situationer, förklarar Kattis.

- Just formspråket, vad man kan göra med kläderna, det tycker jag är jättekul, fortsätter hon.

Kattis anlitas också som stylist inför modevisningar.

Hon tror inte att någon som känner henne från högstadiet i Falun blir särskilt förvånad över yrkesvalet.

- Nej, inte alls, säger Kattis och minns med ett skratt hur hennes olika utstyrslar fick folk i skolan att skaka på huvudet.

- Det var under den tiden som jag verkligen började brinna för kläder...

Kattis flyttade till Stockholm redan under gymnasietiden. Då var drömmen att utbilda sig till kläddesigner.

- Men när jag var med på några musikvideo- och reklamfilmsinspelningar, tyckte jag att stylisten verkade ha ett väldigt roligt jobb, säger Kattis, som ändå sökte och kom in på Tillskärarakademin.

Efter det fick hon en eftertraktad plats på Beckmans designerutbildning. Men väl där konstaterade Kattis att det inte var på det sättet hon ville syssla med kläder.

Hon vände tillbaka till musikvideo- och reklamfilmsbranschen för att jobba som stylist en tid. Och så fick hon chansen att göra ett stillbildsjobb för tidningen Damernas värld. Något som öppnade dörren till modevärlden.

I ett och ett halvt år jobbade Kattis som assistent åt modestylisten Robert Rydberg. Sedan hade hon byggt upp ett kontaktnät och kunde starta eget.

Och Kattis stortrivs.

- Det här är ett väldigt flexibelt jobb. Man träffar nya människor, reser mycket.

Modevärlden ligger alltid en säsong före. Så här års tas bilderna på vårens och sommarens mode. Då går resan ofta till Sydafrika. Och i dagarna bär det av till London.

Vid sidan av modefotograferingarna blir det också en hel del reklamjobb för Kattis del. Som exempelvis kampanjen för ett stort telekomföretag - 21 olika bilder som togs för någon vecka sedan.

- I det här fallet ska det vara bilder av "vanliga" människor, som inte sticker ut. Något som kan vara ganska svårt, att bygga karaktärer och miljöer där alla kan känna igen sig. Man måste tänka brett, säger Kattis.

På fem års sikt är hennes mål att ha etablerat sig så mycket i Sverige och Europa att hon kan skaffa en agentur utomlands, till exempel i Paris eller London.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons