Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jubel på Spendrups

Annons

- Vi var tidigare störst inom dagligvaruhandeln på folkölet Norrlands Guld, nu har vi gått om Pripps Blå också i servicehandeln i mackar, närbutiker och kiosker. Så nu är Norrlands Guld det största folkölet, säger Ola Lilja Molén, marknadschef för öl och cider på Spendrups.

Pripps Blå har på folkölsmarknaden i "alla tider" varit marknadsledande. Danska Carlsberg äger Pripps Blå liksom Falcon.

- Pripps och Falcon har i alla år varit marknadsledande på klass 2 öl medan vi kämpat och tagit marknadsandelar. Tyvärr så är också folkölsmarknaden totalt sett starkt krympande och den marknad som förlorat mest på privatinförseln.

- Vi är jätteglada. Alla slåss om den minskade marknaden så vi har ett enormt konkurrenstryck.

Både Spendrups och Carlsberg har satsat på årets idrottsfest, med EM i fotboll, hockey-VM, OS och annat.

- Kampanjen för Guld till alla är vår mest omfattande kampanj någonsin. Sport är viktigt och vi tänkte rätt. 21 reklamfilmer, tre internetkampanjer, 16 annonser, restaurangreklam. Vi insåg att Carlsberg skulle ha mycket aktiviteter och det hade de också så Carlsberg är nu fyra på folköl, säger Ola Lilja Molén.

Nu gäller det för Spendrups att försvara att man gått om Pripps Blå.

- Nu är förväntningarna höga på oss att vi ska fortsätta att marknadsföra Norrlands Guld. Konsumenterna uppskattar Norrlands reklam men vilka nya grepp vi tar kan jag inte avslöja. Vi marknadsför också varumärket Heineken hårt inom restaurangmarknaden. Mariestad som också är en stor produkt för oss säljer sig självt, säger Ola Lija Molén.

Enligt Sifos reklammätningar så lade Spendrups ut 75 miljoner på Guldkampanjen.

- Det är en felaktig siffra. Så mycket har vi inte lagt ut, säger marknadschefen som dock inte bjuder på den korrekta siffran.

Nu får Spendrups inte bara Carlsberg emot sig. Enligt förslaget till de nya skärpta regler för alkoholreklam som riksdagen väntas anta i höst så förbjuds lättölsreklam för Norrland Guld och Pripps Blå.

Spendrups har använt sig av TV 3, Kanal 5 och ZTV som sänder per satellit under brittisk lag och där kan Norrlandsreklamen fortsätta. I marksändningarna blir det stopp. Reklamskärpningen innebär att reklamen inte får rikta sig till ungdomar under 25 år, bara får visa varan eller varumärket, inte får vara större än en tabloidsida och som ska innehålla varningstexter. Förväxlingsreklam förbjuds.

Riksdagens socialutskott har i förra veckan ställt sig bakom regeringens proposition om ändring i alkohollagen som är tänkt att gälla från årsskiftet.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons