Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jättarnas matkamp

Annons

I början av oktober vill kommunen ha in förslag från de tre matleverantörerna om hur de tänker sig en etablering. Totalt finns det cirka 30 000 kvadratmeter att hyra vid Blå hallen. I närheten vill McDonalds öppna en restaurang och OK en bensinstation.

Kommunens önskan är att det företag som öppnar en matvarubutik på området helst också ska kunna bidra med ytterligare en etablering i lokalen.

- Vi ska titta på helheten. En matvaruaffär tar ungefär en tredjedel av den här ytan. Vår förhoppning är att hitta verksamheter som kompletterar varandra vid riksvägen, säger näringslivschefen Hans Ahlin.

Ronald Åberg, etableringschef vid Ica, säger att de för diskussioner med Falu kommun. Han uppger att Ica vill öppna en Ica Kvantumbutik på området. En sådan behöver ungefär 3 500 till 5 000 kvadratmeter.

Han har hört att kommunen vill ha en "god granne" till matbutiken och tycker att det är "en spännande idé".

Enligt Ronald Åberg så har det ingen större betydelse om det öppnar en annan matbutik på området.

- Vi planerar för vår egen verksamhet.

Per Alvén, regionchef vid Coop Konsum, säger att de vill starta en Coop Extrabutik. Dessa matvaruaffärer är betydligt större än vanliga Konsumbutiker. Kooperationen har Coop Extrabutiker runt om i landet men än så länge finns ingen här i länet.

Tyska lågpriskedjan Lidls etablering i Falun är fortfarande höljd i dunkel. Företaget har en tomt i Britsarvet och en i Norslund. Men om Lidl tänker sig att bygga något på dem är oklart.

Bygglovschefen, Lars Nordström, har inte hört något från företaget sedan försommaren.

Lidl har bygglov för två butiker och har fortfarande 1 1/2 år på sig innan byggloven löper ut. Lidl har köpt mängder av tomter runt om i Sverige, men har ännu inte öppnat en butik.

I Halmstad har företaget ett stort centrallager. Branschtidningen Butikstrender ser två tänkbara skäl till att Lidl ännu inte dragit igång verksamheten i Sverige.

Ett orsak till fördröjningen kan vara att de svenska matvarubutikerna ännu inte får sälja vin och starköl. I Tyskland står alkoholförsäljningen för en stor del av omsättningen. En bedömning är företaget tänkt sig en etablering samtidig som att Systembolagets försäljningsmonopol på vin och starköl upphör och att man då i stället vill vänta.

En annan orsak kan vara att Lidl inte kommer överens med de tänkta leverantörerna. I Tyskland säljer företaget en stor del av sina varor under eget varumärke. I Sverige vill en del leverantörer, enligt uppgift mejeribranschen, inte sälja sina produkter under Lidls varumärke.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons