Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Izumi knyter nya affärskontakter

Annons

Annlill Permats företags- och miljösatsning har fallit väl ut.

För några år sedan slutade hon arbetspendla till Borlänge för att i stället, med bas i Lustgårdens Galleria i hemorten Dala-Floda, sälja biologiska produkter. Hon startade ett aktiebolag och köpte rättigheter och produktnamn till en serie biologiska hår- och hudvårdsprodukter.

- Det har tagit tid och massor av jobb, men nu kan jag livnära mig på verksamheten, berättar hon.

Under senare tid har hon an- litat hjälp för att hinna med verksamheten och nu står hon i begrepp att anställa en med-hjälpare på halvtid.

- Intresset är stort från flera länder, berättar hon.

Sverige och Norge utgör den huvudsakliga marknaden. Men en provleverans om 2 200 flaskor är på väg per båt till Taiwan och i dagarna kommer hennes taiwanesiske representant Crescent Huang på besök till Dala-Floda. Samtidigt har mindre provleveranser skickats per flyg till Filippinerna och Turkiet.

Produkterna har tidigare tillverkats enligt gamla japanska recept, men Annlill har förändrat recepten och tillsammans med maken Bengt-Åke och en kemist har hon också tagit fram nya produkter.

- Förenklat uttryckt har vi ersatt kemikalier med biologiska produkter, berättar hon.

Produkterna licenstillverkas i Danmark, men marknadsföring, försäljning och viss tappning sker i Dala-Floda. Bland kunderna märks en rad spa-anläggningar.

Trots att omsättningen ökat rejält under senare tid har Annlill inga planer på att ta hem tillverkningen:

- Den omgärdas av så stora och strikta krav att det är enklare att låta tillverka produkterna på licens än att bygga upp en egen produktionsapparat. För att det ska bli lönsamt med egen tillverkning måste vi upp i mycket stora volymer.

Att vara "liten" har också sina fördelar:

- Vi är anpassningsbara och kan snabbt besluta om och genomföra smärre förändringar. För att kunna konkurrera i Taiwan kan vi exempelvis inte använda vår logo med japanska tecken. I stället har vi tagit fram en ny med blad, vattendroppar och en svensk flagga, berättar Annlill och konstaterar att anpassningsbarhet kan vara en viktig nyckel till framgång.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons