Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internetföretag utnyttjar Teliakunder

Annons

Ett nytt problem kopplat till betaltjänster på Internet har dykt upp.

Flera Falubor har drabbats av att deras modem "kidnappats", med skyhöga teleräkningar som följd.

Den här gången är det inte något skumt porrföretag som kräver betalt, utan jätten Telia.

I värsta fall kan det handla om räkningar på över 20 000 kronor.

- Jag får flera samtal i veckan om detta, säger konsumentsekreterare Veronica Lidman Ek, som nu vill uppmana Internet-användare att vara uppmärksamma när de laddar hem till exempel ringsignaler från nätet.

- I det här fallet är det svårt för oss att hjälpa de drabbade. De inblandande företagen bryter inte mot lagen eller de etiska reglerna, även om de ligger precis på gränsen, fortsätter Veronica Lidman Ek.

Företagen använder Telias betalteletjänst. Det får de göra, eftersom de följer reglerna om prisinformation.

Men många kunder inser inte vad varningar och prisuppgifter innebär och känner sig lurade när räkningen från Telia kommer.

Telia menar att de är maktlösa, eftersom de inte kan komma ifrån sina avtal med företagen. Man vill nu se över problemet tillsammans med Konsumentverket, för att bättre kunna skydda surfande konsumenter.

Det som händer är att datorns fjärranslutning ändras, när man laddar hem en tjänst från någon av de aktuella betalsidorna på nätet. Det nya numret, som börjar på 0900, 0039 och 0944, går till en betalteletjänst.

I stället för den vanliga surfkostnaden kan priset nu plötsligt vara 30 kronor per minut. Man kan också kopplas upp till ett annat land.

Problemet är att den nya uppkopplingen inte bryts förrän man aktivt går in och ändrar tillbaka till sin ordinarie fjärranslutning.

Det betyder att man under veckor och månader ovetande kan surfa till ett pris av nästan 2 000 kronor i timmen! En kostnad som Telia vill ha betalt för på nästa räkning.

När det gäller ett annat Internet-problem, de så kallade bluff-fakturorna från företaget Scanbill (som nu bytt namn till Internet B) brukar det löna sig att ta strid. Detta eftersom företaget inte följer reglerna.

Med Telia-räkningarna är det betydligt tuffare.

- Det bästa sättet att skydda sig är att skaffa sig en spärr för betalsamtal för tio kronor i månaden, säger Veronica Lidman Ek.

Är det något av barnen i huset som laddat hem en betaltjänst kan man dock försöka sig på att bestrida fakturan. Personer under 18 år får nämligen inte ingå avtal.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons