Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte nyttigt med nattjobb

Annons

Vid SSAB i Borlänge arbetar ungefär hälften av de omkring 2 600 anställda skift. De flesta har arbetat många år i företaget.

I mitten av 1990-talet provades olika skiftscheman och samtidigt gjordes en undersökning för att se vilka hälsoeffekter som kunde sättas i samband med olika scheman.

Därför har man ganska stora kunskaper om vad man bör göra och tänka på som skiftarbetare. En rad andra undersökningar bekräftar också resultaten i Borlänge. Den mest omfattande har gjorts av Berndt Karlsson, läkare vid Yrkes- och miljömedicinska kliniken i Umeå, som följt 7 000 industriarbetare mellan åren 1940 och 2001.

Undersökningen visar att skiftarbetare har större övervikt än de som arbetar dagtid och med övervikten följer en rad andra sjukdomar, som högt blodtryck och diabetes.

Risken att dö av diabetes är dubbelt så stor bland dem som jobbat skift i 30 år eller mer. Mönstret är detsamma hos andra skiftarbete, oavsett yrke. Berndt Karlsson har jämfört sitt resultat med 30 000 andra skiftarbetare.

Hans råd för att minska riskerna är att alla som arbetar på oregelbundna tider noga tänker på vad de äter och att motionera regelbundet.

Skiftschemat är också viktigt. Man ska undvika att rotera moturs, inte börja med ett eftermiddagsskift och sen gå på ett förmiddagsskift. Nattskiften ska helst inte heller vara fler än tre eller fyra i följd.

Företagsläkaren Lars Leander och företagssköterskan Yvonne Hjärpe vid SSAB, Stålhälsan, i Borlänge håller med:

- Det går inte att få till ett schema som är optimalt ur alla aspekter, men det nuvarande schemat här i Borlänge med maximalt tre nätter i rad, sliter minst på kroppen på sikt, säger Lars Leander.

Skiftschemat roterar också rätt, det vill säga medsols; morgon, eftermiddag till natt.

Eftersom en så stor del av de SSAB-anställda i Borlänge arbetar skift lägger Stålhälsan ner mycket kraft på att informera om riskerna, och vad man kan göra för att undvika de vanligaste fällorna.

Kroppen är inte gjord för att äta mitt i natten. Blodsockret stiger och insulinet ökar mer än när man äter på dagen och följden blir en viktuppgång.

Undersökningar visar att det kan ta upp till sex dygn för kroppen att anpassa sig till en annan rytm och det är tid som skiftarbetaren saknar.

- Därför är det viktigt att behålla mattiderna oavsett skift. Man ska försöka äta som om man gick dagtid. När man kommer hem från nattskiftet äter man frukost innan man lägger sig och lunch när man vaknar framåt eftermiddagen. Middagen äter man på kvällen, säger Yvonne Hjärpe.

Det är vid Stålhälsan de anställda får information om kost och motion, till exempel vid nyanställningar och vid regelbundna åldershälsokontroller.

Information är en sak, men vad den har för effekt är något helt annat.

- Ja, i slutändan handlar det om motivation. De flesta av oss vet väl vid det här laget att vi bör röra på oss och äta nyttigt. Det gäller att sätta upp rimliga mål och göra en avstämning efter till exempel en månad, säger Lars Leander och Yvonne Hjärpe nickar instämmande:

- Man måste komma på det själv och tänka att nu är det dags, säger hon.

Magnus Tongring är en av 1 798 SSAB-anställda i Borlänge som arbetar skift.

- Jag minns att de två första veckorna var jobbiga. Då fick jag problem med magen, men sedan gick det bra. Nu äter jag ingenting efter klockan 24 när jag jobbar natt.

Han trivs med skiftgången och möjligheten att kunna gå och träna dagtid. Det gör han i SSAB:s frisksportcenter i Östra porten.

Anläggningen är öppen för alla SSAB-anställda och deras familjer och allt fler upptäcker vilken tillgång den är, särskilt som det inte kostar något för dem att träna där.

- Vi har ungefär 1 200 besök varje månad och många är skiftarbetare som tränar regelbundet, säger friskvårdskonsulent Bo Thenander.

CLAES HUSÁHR

Mer läsning

Annons