Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget stöd för E45

Annons

I inlandskommunerna har man främst sett ett stort symbolvärde i om 45:an skulle bli Europaväg även genom Sverige. Söder om Göteborg, från Fredrikshamn i Danmark ner till Italiens sydspets heter vägen redan i dag E45.

Genom att förlänga E45 med riksväg 45 upp genom Skandinavien skulle man ha fått den längsta sammanhängande Europavägen i nordsydlig riktning, ända från Nordkap till Siciliens sydspets.

Inlandskommunerna menar att detta skulle vara viktigt både när det gäller turisttrafik och godstransporter, då en Europaväg ges en helt annan fokusering i olika sammanhang och vägens betydelse lyfts fram.

Vägverket har varit positivt till planerna. Det har även FN-organet UNECE, som ansvarar för Europavägsystemet. Men den svenska regeringen har haft en njugg inställning till inlandskommunernas Europaväg-dröm.

Infrastrukturminister Ulrika Messing uttalade nyligen att standarden på riksväg 45 är för dålig för att den ska klassas som Europaväg och att det inte finns några argument för att höja den trafiktekniska standarden på 45:an. Messing säger sig inte vara beredd att argumentera för att Sverige ska få ytterligare en Europaväg som inte uppfyller standardvillkoren.

När nu trafikutskottet tar rygg på minister Messing och inte ens ansöker om att få Europaväg av riksväg 45 så är det stor risk att Europavägsdrömmen i det svenska inlandet är krossad för överskådlig tid.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons