Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget problem med rallytomgång i stan

Annons

Göran Eriksson, förste miljö- och hälsoinspektör i Ludvika, är tudelad i sina tankar om evenemanget.

- Det står ju i reglerna för tomgångskörning att det är tillåtet om det behövs för fordonets ändamålsenliga brukande... Jag kan tänka mig att det inte går att starta de här bilarna om de inte är uppvärmda.

Kanske kan man ändå ifrågasätta om det är rätt att ha starten i centrala stan?

- Ja, den aspekten finns förstås och då kan jag tänka mig två sätt att resonera. Dels om man ser det som en kul grej, att det är värt ett tillfälligt utsläpp på grund av vad man uppnår för bygden. Eller så om man inte tycker att det är försvarbart, om man tycker att starten skulle behöva flyttas till en mer luftad plats.

Göran Eriksson tycker inte att han kan tillräckligt mycket om rallybilarnas drivmedel och effekter för att kunna svara på om det är värt den eventuella påverkan på miljön som tävlingen har.

- Jag kan inte deras avgasregler, men jag antar att de här bilarna är brutaltrimmade. När det gäller bestående effekter är det väl så att utsläppen i huvudsak blåser bort, men lite kladd blir förstås kvar. Det blir det å andra sidan av vanlig bilkörning också. Det här är en klurig fråga, jag väger från det ena benet till det andra.

- Poängen med att lägga start och mål centralt är förstås att folk ska kunna se dem och även om jag kan tänka mig att det är ansenliga mängder utsläpp under de timmar tävlingen pågår, så kan det förmodligen inte vara olagligt på något vis. Det är polisen som gett tillstånd och det är de som ska ha övervägt följderna.

När det gäller katalysatorrening finns fortfarande problem.

- Det är naturligtvis en himmelsvid skillnad mellan katalysatorrenade bilar och andra, men de här bilarna är så hårt trimmade så jag vet inte om katalysatorn verkligen funkar. Det gör den inte på vanliga bilar när man gasar mycket.

Hos polisen har Leif Andersson en förklaring till varför bilarna måste tillåtas köra mer än en minuts tomgångskörning.

- De måste hållas varma, annars smäller och spottar det, frågan är om det inte är skadligare att starta från kallstart. Men alla har inte sin motor igång hela tiden, det är kö till starten.

Ett tillstånd från länsstyrelsen finns alltid i samband med sådana här tävlingar, liksom en mer detaljerad författningssamling där alla regler finns upptagna. Miljövänliga bränslen tycks inte var aktuella.

- Nej, det är nog snarare tvärtom. Men de släpper nog inte ut mer än vad trafiken gör varje dag. Nu är det ju avstängt och tävlingen pågår bara några timmar. Det ger så mycket mer, för bygden och alltihop.

- Svenska eliten är här, med startande från Skåne till Norrland och publik från hela Mellansverige.

Leif Andersson har som aktiv i arrangörsgruppen en speciell känsla för tävlingen, som i år kördes för sjunde gången.

- Ja, det är min idé från början, jag har faktiskt till och med döpt tävlingen. Började skissa på idén -94 och nu är det åttonde året vi kör, vi har ställt in ett år. Jag tycker att det är jättetrevligt och roligt att få hit hela eliten, det är faktiskt den stortävling vi har nu, sedan Bergslagsrallyt körs andra sträckor.

Andersson hoppas på fler stortävlingar i bygden för arrangerande Väsmanklubben.

- Det är klubbarna i Ludvika, Fredriksberg och Nyhammar i samarbete och just den här stora tävlingen tyckte vi skulle ha start och mål centralt. Men vi alternerar mellan orterna.

Bland deltagare och publik har arrangemanget bara fått positiv uppmärksamhet, betonar Andersson.

- Alla har varit jättenöjda, med vägar och allt. Och det är väl kul med något som livar upp bygden.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons