Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen kompensation från TiB

Annons

Tågkompaniet har en restidsgaranti som innebär att man får pengarna tillbaka om tåget är mer än 30 minuter försenat. Om förseningen beror på Tågkompaniet.

Men så var inte fallet den här gången. Det var Banverkets anläggningar som inte fungerade, även om det kanske var högre makter som orsakade det hela.

- Om vi skulle kompensera våra resenärer fullt ut även för det som vi inte rår över, skulle vi gå i konkurs efter en vecka. Vi har inga möjligheter att kräva Banverket på pengar för det här. Därför ser vår restidsgaranti ut som den gör, berättar Sven Malmberg, trafikchef vid Tågkompaniet.

Han anser dock att det borde gå åt det hållet, att även Banverket börjar fundera på restidsgaranti.

- För resenären är det tämligen ointressant vem som är skyldig till att tåget inte kommer. Jag tycker det är viktigt att resekonsumenternas ställning stärks för att öka konkurrensen med bilåkandet.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons