Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hoppas på lösning för Helpdesk

Annons

Det som hänger i luften är de investeringar som behöver göras i el, tele och datorkommunikation.

De ytor som Tage Hägerman äger och disponerar i den gamla möbelaffären uppgår till närmare 800 kvadratmeter. Av dessa är cirka 130 redan uthyrda till en begravningsbyrå. Det som återstår är drygt 600 kvadratmeter i delen närmast sjön.

- För att fungera som ändamålsenliga lokaler behövs det en rad investeringar, det är ytterst lite gjort sedan 1964, berättar Hägerman.

Det som behöver göras i första hand är en allmän upprustning och sedan behövs toaletter, kök och andra personalutrymmen.

- Detta är kostnadsberäknat till cirka en miljon kronor och den delen är klar, både när det gäller projektering och finansiering, uppger Hägerman.

Men för att Helpdesk ska kunna flytta till lokalerna krävs det dessutom stora satsningar på el, tele och datorkommunikation.

Och det beräknas kosta drygt en miljon kronor.

- Min inställning är att det är verksamhetsanpassad utrustning och något som Helpdesk själva får stå för, säger Hägerman

I sin nuvarande lokal ingår el, tele och datorkommunikationsutrustningen för Helpdesk. Det är något som kommunen bekostat.

Följden skulle bli för Helpdesk att de får förutom dessa kostnader även betala för själva flytten.

- Läget för dagen är att jag har erbjudit Helpdesk en lokal som de kan få tillgång inom ganska kort tidsperspektiv, de som återstår är något vi får prata vidare om, konstaterar Hägerman.

En öppning som Hägerman ser det är att det kan finnas någon form av bidrag att söka som sänker kostnaderna.

- Målsättningen är att vi ska ordna en lokal så Helpdesk kan vara kvar i Smedjebacken.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons