Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon ser till att bilister halkar - för säkerhets skull

Annons

Vägverket har precis tagit fram ett förslag om att förnya förarutbildningen i körning på halt underlag.

Från att den här utbildningen varit inriktad på att hantera bilen när man redan hamnat i svårigheter på halt underlag, har man de senaste åren bytt inrikting. Utbildningen går i stället ut på att betona betydelsen av risk, och framförallt att undvika att hamna i farliga situationer.

- Vi jobbar sedan flera år på det här sättet. Det är omöjligt att under två timmar lära alla hur man tar sig ur en svår situation i halka. Att få alla att förstå riskerna är därför ett bättre sätt att jobba. På halkbanan kan eleven få en inblick i och få förståelse för hur lätt man kan hamna i farliga siatuationer, säger Anne Hjerp som är utbildningschef vid Dalarnas Trafikövningsplats.

Jessica får gasa och bromsa, gasa och bromsa. Med ABS och utan ABS. Med undanmanöver och utan undanmanöver. I olika hastigheter. Mitt i vägen, där det är som mest halkigt, och lite vid sidan av huvdspåret, där det är lite bättre grepp. Och i kurvor.

- Det är svårt att föreställa sig hur lång bromssträckan är innan man har testat, säger Jessica.

- Ofta är bromssträckan betydligt längre än vad man tror. Står det då en långtradare i vägen, kan det bli ödesdigert om man gör en missbedömning, säger hon.

Bilskollärare Seppo Rintamäki förklarar för Jessica att ABS-bromsarna inte behöver betyda kortare bromssträcka. Däremot att det är skillnad med ABS-bromsar om man måste göra en undanmanöver.

Efter det praktiska provet får eleverna ta en titt i upplevelsehallen Intrycket. Där blir man brutalt medveten om hur det kan gå om man krockar med en älg, hur det känns att sitta upp och ned i en bil och får känna på vilken kraft även mycket låga farter har på kroppen.

Varje år utbildas 4 000 elever vid halkbanan i Falun. En privatelev betalar 1 300 kronor för riskutbildningen. Bilskolorna tar olika avgifter beroende på avstånd och att en del har utbildning i landsvägskörning på väg till banan.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons