Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjälmarna på - det är vår

Annons

Varje år skadas 30 000 svenska cyklister i trafiken. Många skulle kommit lindrigare undan om de burit hjälm.

Men det finns problem med hjälmanvändandet. Hjälmen anses ofta som töntig och många inser inte heller hur utsatt en oskyddad cyklist är.

Hur ska då alla dessa cyklister börja inse sitt eget bästa?

NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, kämpar tillsammans med Vägverket för en hjälmlag till år 2005. En sådan skulle innebära att det var obligatoriskt för alla cyklister att använda hjälm. Förslaget väntas läggas fram inom en snar framtid, och lagen kan alltså snart träda i kraft.

- Men opinionen måste också förändras menar Siewert Andersson, chef för Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund.

- Barn upp till sjunde klass accepterar i stort sett hjälmen, men för äldre ungdomar är cykelhjälmen töntig och används inte alls i samma utsträckning.

Och kanske är hjälmarna helt enkelt för fula.

- Jag efterlyser det företag som kan tillverka en snygg och trendig hjälm, säger Andersson.

- Det är det första steget.

Ett annat steg är Trafiksäkerhetsförbundets pågående projekt att engagera arbetsgivarna. Många använder cykeln som vardagligt färdmedel till jobbet, och detta borde därmed vara en stor angelägenhet för företagen. Inom industrierna är det självklart med säkerhet och hjälm på arbetsplatsen. Men tydligen inte på vägen till och från arbetet.

- Arbetsgivarna borde införa krav på cykelhjälm, menar Andersson. Varför utsätta sin personal för risker utanför arbetsplatsen - risker som antagligen är större än de på jobbet.

En till viktig faktor är samarbetet med cykelhandlarna. Detta är också ett projekt som Siewert Andersson står bakom.

- Cyklarna som säljs i dag är ofta terrängcyklar som har 20-talet växlar, men inte godkända lysen och reflexer. Att sälja en hjälm i samband med cykeln hör kanske inte heller till vanligheterna, och detta måste förändras.

Andersson föreslår en samverkan med länets handlare, ett förslag som också går ut på ett hjälmkrav.

En kund skulle då inte få sin cykel levererad utan rätt säkerhetsutrustning - inklusive hjälm.

JENS NORBERG

Mer läsning

Annons