Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han kämpar för en fraktflygplats

Annons

- Vi kommer under senvåren att motionera i Malungs kommunfullmäktige om att göra en utredning om möjligheterna att förlägga en frakt- och charterflygplats till Malung, säger Lars Nilsson.

Lars Nilsson menar också att kommunens insats när det gäller en utredning inte kommer att kosta några stora pengar eftersom det finns ett löfte från Länsstyrelsen i Dalarna att ställa upp med halva beloppet. Sedan räknar Lars Nilsson med att kommunen och det privata näringslivet tar var sin fjärdedel. Totalt beräknas en utredning om en fraktflygplats kosta i storleksordningen 400 000 kronor.

- Det finns bekräftade källor som säger att EU kan tänka sig stå bakom en sådan här etablering av en flygplats och skapandet av en bättre infrastruktur, säger Lars Nilsson som noga poängterar att varken uppförandet eller driften av en flygplats ska belasta Malungs kommun ekonomiskt.

- Flygplatsen ska finansieras, ägas och drivas av privata företag i bland annat USA, Tyskland och Ryssland där projektet redan finns förankrat och företagen väntar nu med ett spänt intresse på en utredning, säger Lars Nilsson som hoppas att Malungs kommunfullmäktige ska fatta ett positivt beslut när det gäller den delen så snart som frågan kommer upp på fullmäktiges bord.

- Skulle det här projektet förverkligas betyder det att fem hundra nya arbetstillfällen skulle kunna skapas i kommunen och till detta ska man sedan lägga alla positiva sidoeffekter som ett sådant här projekt skulle få, säger Lars Nilsson som också menar att just Malung geografiskt ligger bra till.

- Det är lika långt från exempelvis hamnen i Oslo som hamnen i Gävle till den aktuella platsen mellan Malung och Lima, säger Lars Nilsson som också menar att för de som skulle utnyttja en sådan här fraktflygplats skulle landningsavgifterna också bli billigare än vid de större redan befintliga flygplatserna.

- Det här är en jättechans att bland annat vända den negativa befolkningsutvecklingen men också att placera Malung på världskartan, säger Lars Nilsson som tror att en fraktflygplats i kombination med charter (med tanke på Sälenfjällen) skulle kunna bli ett otroligt lyft för hela kommunen men även för Dalarna.

Det område man i första hand tittat på som skulle kunna vara aktuellt är öster om Sälenvägen mellan Lima kraftverk och Tandö. En flygplats skulle ha en start- och landningsbana som blir 3,3-3,8 kilometer lång och 50-60 meter bred. Det är också viktigt att man utreder hur man ska kunna säkra mark i det område man vill att en flygplats ska byggas.

SÖREN HAGA

Mer läsning

Annons