Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Gökungar" på Ludvika flygplats

Annons

Eftersom jag som flygare inte fått någon som helst vetskap om detta, ställde jag mig genast tveksam till om man av flygplatschefen över huvud taget inhämtat tillstånd att bedriva den här typen av verksamhet på flygfältet.

Vid närmare efterforskning visade det sig att något sådant tillstånd har man inte fått. Och då kommer nästa undran. Hade man tillstånd att köra in två bilar på flygplatsområdet och släppa in så mycket folk?

Det finns skyltar som hotar med vite á ett antal hundra kronor om så inte är fallet.

Nu kanske man kan tycka att det inte gör så mycket om man får ta fyra gånger i anspråk för att göra något kul på Nyckelmyren och dessutom göra det lagligt, vilket annars tydligen inte varit fallet. Att man likt gökungar knuffar ut den rättmätiga verksamheten, segel-, motor- och ultralättflyg, det bekymrar inte streetracefolket. För dem innebär det nämligen klirr i kassan om detta tillåts, för oss flygare blir det precis tvärtom. Under fyra dagar bedrivs verksamhet för tiotusentals kronor, pengar som vi fråntas och som är helt avgörande för vår fortsatta existens.

Man blir heligt förbannad när man betänker att här har flygare slitit med att bygga klubbstugor, haft flygdagar för att få in pengar till verksamheten, investerat mångmiljonbelopp i flygplan och annan för verksamheten nödvändig utrustning och så kommer det en samling motorintresserade människor och vill fösa bort oss. Vi skulle ju kunna vända på problemet. Ponera att dessa människor jobbat i över 60 år för att bygga upp sin verksamhet och så kommer det ett antal flygare som tycker att deras asfaltbana skulle passa väldigt bra att flyga på. Skulle dessa människor då stå med öppna armar och säga "Välkomna"? Knappast.

Man får inte glömma bort att Ludvika flygplats är en av Luftfartsverket sedan 1968 godkänd kommunal flygplats avsedd för flyg och omgärdad av ett omfattande regelverk för att verksamheten ska bli så säker som möjligt. Sist man hade streetracetävling uppe på fältet rådde totalt kaos vad trafiksituationen beträffade.

Det gick inte att ta sig upp till fältet då vägen var helt blockerad. Hur ambulans eller brandkår skulle ha kommit fram i händelse av olycka står skrivet i stjärnorna.

Vidare ställer jag mig mycket tveksam till om den asfaltbana vi har tål den här typen av verksamhet.

Den är över 35 år gammal och lappad och lagad på ett flertal ställen. Att få upp lösa asfaltbitar i propellern kan skada både folk och flygplan.

Holm får ursäkta om vi flygare vill slå vakt om vår verksamhet, men här bedrivs omfattande flygverksamhet med både motor- och segelflyg samt utbildnings- och ungdomsverksamhet och allt detta är vi rädda om.

Det finns mig veterligt andra asfaltbanor att tillgå, där flygverksamhet ej bedrivs, exempelvis manöverbanan i Grängesberg, där det finns goda parkeringsmöjligheter. Varför inte prova där?

Med vänlig hälsning

BERTIL SUNDH,MEDLEM I LUDVIKA SEGELFLYGKLUBB

Mer läsning

Annons