Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Genvägen" läggs ner

Annons

Det blev inte helt oväntat resultatet när det flera gånger tidigare bordlagda järnvägsärendet avgjordes vid onsdagens sammanträde med Rikstrafikens styrelse.

- Det finns många skäl som talar för ett fortsatt engagemang. Vi har verkligen försökt att hitta en lösning men vi har helt enkelt inga pengar att anslå, säger Rikstrafikens presschef Ulf Karnell och hänvisar till ett beräknat underskott på 50 miljoner kronor.

En anledning till Rikstrafikens ekonomiska trångmål är upphandlingen av olönsam flygtrafik i glesbygd, bland annat mellan Torsby-Hagfors och Arlanda.

Enligt Karnell finns dock hos Rikstrafiken en idé om en möjlig framtida "Genväg" inom ramen för Tåg i Bergslagens trafikutbud.

- Men det kan knappast ske före 2006 om ingen annan är villig att gå in med pengar, betonar han.

Lars Bull, vd för Värmlandstrafik, låter förstå att parterna inte ger upp trots onsdagens nedslående besked från Rikstrafiken.

- Det handlar trots allt inte om några stora pengar. Det är den principiella hållningen från staten som jag inte tycker om. De gjorde en halvhjärtad insats från början, beklagar han.

Nästa vecka är Dalatrafik och Länstrafiken i Örebro, kallade till överläggningar tillsammans med Värmlandstrafik. Kontakter ska också tas med trafik-operatörer och representanter för berörda kommuner längs banan.

- Vi har ett ansvar för resenärerna och ska se om det går att sy ihop en lösning för att försöka hålla trafiken vid liv. Nästa steg blir flera dubbelturer per dag, slutar Bull.

Genvägens initiativtagare, Grängessonen och eldsjälen Lars Yngström, tillika vd för Tågab, vägrar också "kasta in handduken" trots att klockan nu är fem över tolv. Han vill inte tro att sista tåget har gått.

- Vi har en detaljerad statistik, dag för dag, som klart visar att resandet på Genvägen har överträffat förväntningarna.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons