Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge oss verktygen!

Annons

Den sista veckan har man i Cosmoz i Folkets Park Borlänge visat en föreställning för alla anställda i SSAB.

Föreställningen gick under namnet kvalitetsutbildning. Bakgrunden är de stora kvalitetsproblem som SSAB i Borlänge brottats med de senaste två till tre åren.

För den som hoppats på några förklar-ingar till eller några konkreta lösningar för problemen blev det dock en besvikelse (när en bil börjar hacka så börjar väl verkstaden med att hitta felet, för att sedan vidta en lämplig åtgärd).

Om man från ledningens sida överhuvudtaget gjort någon analys av SSAB:s problem så håller man det tydligen hemligt.

Detta kan man ju i och sig förstå, då grundorsakerna till problemen självfallet är något som företagsledningen gjort eller tvärtom underlåtit att göra.

I stället för några vettiga konkreta åtgärder fick vi med oss ett antal "goda råd" som "samarbeta", "ta i", "erkänn dina fel", det sista något för ledningen att tänka på kanske.

För övrigt fick vi några visdomsord från cheferna.

l En chef: "När vi är bättre på eftermiddagen än på morgonen - då har vi ständiga förbättringar".

Snömos.

l En annan chef: "Jag förväntar mig att alla ska förstå att vi måste ställa upp på mark-nadens krav och uppfylla marknadens krav."

Jag tror nog att alla redan förstår detta.

Det är ju ingenting annat än en självklarhet, men ge oss för guds skull verktygen så att vi kan uppfylla kraven.

En tredje chef berättar vad han förväntar sig av personalen: "Rätt från mig. Ett enat tänkande från Anders Werme och rakt ned i organisationen. Engagemang om att vi har en suverän produkt ut till kunden. Det är den som betalar lönen varje månad".

Vad det enade tänkandet från högsta chefen och nedåt beträffar kan man ju bara hoppas att högsta chefen tänker rätt.

Att produkten vi säljer i slutändan betalar vår lön kommer nog inte som någon över-raskning för någon.

Möjligen för våra chefer.

Ett tag verkade det som om SSAB:s huvudprodukt var organisationsförändringar.

Man kan bara hoppas att företagsledningen förstår mer än vad man låtsas om, i annat fall ligger SSAB och Borlänge illa till.

Besviken SSAB-anställd

Mer läsning

Annons